Lundsborna kritiska: "NÄgon kommer att dö snart"

Tung trafik i hög fart, knappt existerande vÀgrenar och dessutom gott om vilda djur som passerar över vÀgen. Lundsborna vill se en förbÀttring av trafiksituationen genom byn. "Rent krasst sÄ kommer nÄgon att dö pÄ den hÀr vÀgen", sÀger Jonas Westling, vice ordförande i Lunds byaförening, till Norran.

Mycket tung trafik trafikerar den smala vÀgen genon Lund. Lastbilar och bussar delar vÀg med cyklande barn.

Mycket tung trafik trafikerar den smala vÀgen genon Lund. Lastbilar och bussar delar vÀg med cyklande barn.

Foto: Erik Grahn Lundgren

SkellefteÄ2020-09-09 07:00

LÀnsvÀg 814 strÀcker sig frÄn SunnanÄ, rakt genom Lund och sedan vidare vÀsterut genom Klutmark. En vÀg som blir den naturliga transportstrÀckan oavsett om du ska hÀlsa pÄ grannen eller cykla in mot centrum. En vÀg som Lundsborna inte lÀngre kÀnner sig trygga nog att anvÀnda.

– Det Ă€r jĂ€ttetung trafik som kör genom Lund, dessutom ofta bĂ„de för fort och för vĂ„rdslöst, sĂ€ger Jonas Westling och fĂ„r medhĂ„ll av sin fru Sara.

– Sedan finns det knappt nĂ„gra vĂ€grenar kvar, man ramlar nĂ€stan ner i diket nĂ€r bilar passerar nĂ€r man Ă€r ute och gĂ„r med hunden.

undefined
Den optimala lösningen vore en gÄng- och cykelbana och sÀnkt hastighet pÄ vÀgen, tycker Jonas Westling.

Paret har barn pÄ SunnanÄskolan, men att lÄta dottern cykla sjÀlv till skolan har inte varit aktuellt.

– Det finns mycket barn i byn som vill cykla till skolan, kompisar eller fritidsaktiviteter, men vi vĂ„gar inte slĂ€ppa ivĂ€g dem lĂ€ngs den hĂ€r vĂ€gen som det Ă€r nu, sĂ€ger Sara.

undefined
Lundsborna Elaine Gyllengahm och Sara Westling tycker att trafiksituationen har blivit sÀmre och sÀmre.

Hon menar ocksÄ att bilisterna inte heller visar hÀnsyn pÄ den smala vÀgen nÀr hon Àr ute och cyklar med sin dotter.

– Om vi Ă€r ute och cyklar och jag som förĂ€lder vill cykla i bredd med barnet innanför mig sĂ„ tutar bara förbipasserande bilister.

Elaine Gyllengahm bor lÀngre in i Lund och Àven hon tycker att trafiksituationen har blivit sÀmre och sÀmre.

– Nu Ă€r jag nĂ€stan rĂ€dd att hĂ€mta posten, det Ă€r nĂ€stan sĂ„ att man tĂ€nker pĂ„ att börja flytta hĂ€rifrĂ„n, sĂ€ger hon. 

Jonas Westling, som ocksÄ Àr vice ordförande i Lunds byaförening, menar att det bara Àr en tidsfrÄga innan en allvarlig olycka intrÀffar.

– Rent krasst sĂ„ kommer nĂ„gon att dö pĂ„ den hĂ€r vĂ€gen, sĂ€ger han och menar att det flera gĂ„nger varit nĂ€ra att intrĂ€ffa allvarliga trafikolyckor, bland annat i samband med omkörningar pĂ„ den smala vĂ€gen.

undefined
"Rent krasst sÄ kommer nÄgon att dö pÄ den hÀr vÀgen", sÀger Jonas Westling om trafiksituationen i byn.

Hur tycker ni att man bÀst kan förbÀttra situationen?

– Först och frĂ€mst sĂ€nkt hastighet pĂ„ vĂ€gen. Nu Ă€r det samma hastighet pĂ„ den hĂ€r vĂ€gen som pĂ„ BolidenvĂ€gen (riksvĂ€g 95) och E 4. Sedan behövs det en gĂ„ng- och cykelbana, sĂ€ger Jonas och fĂ„r medhĂ„ll av Elaine och Sara.

– PĂ„ bĂ„de E 4 och 95:an Ă€r det ju dessutom omkörningsförbud pĂ„ vissa stĂ€llen, sĂ„ Ă€r det inte lĂ€ngs den hĂ€r vĂ€gen. Genom Myckle och Medle Ă€r hastighetsgrĂ€nsen 50 kilometer i timmen, hĂ€r Ă€r det 70 eller 80.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!