– Vi har växt snabbt så vi är lite chockade över situationen. Men alla företag i branschen har haft ett knepigt år så det är nog inget att oro sig för, säger Tomas Ekström, en av fyra delägare och företagets design- och produktchef.
Han konstaterar att Latitude 64 nått en platå vilket gjort att de fått mer tid att tänka strategisk kring utvecklingen.
– Vi kan nu satsa ordentligt på produktutveckling vilket vi inte gjort de senaste åtta åren då det mesta handlat om att öka produktionen, berättar Tomas
2017 inledde Latitude 64 ett leanprojekt som utvecklats på ett bra sätt. Detta leds av Linus ”Lean” Åström.
– Vi har utvecklat rutiner så att alla jobbar på samma sätt. Vi kommer också att börja arbeta med 5S, vilket bland annat handlar om att hålla ordning på var alla verktyg och prylar finns, säger Linus.
Två nya formsprutor med robotisering har installerats under året. Robotisering är en viktig del i företagets strategi eftersom många efterarbeten är väldigt monotona.
Företaget har på grund av den snabba tillväxten tvingats utöka sin lokalyta på Hallvägen på Hedensbyns industriområde flera gånger.
– Hösten 2017 fick vi tillgång till ytterligare 800 kvadratmeter så nu har vi totalt 3 500 kvadratmeter och det börjar redan bli fullt igen, berättar Tomas Ekström.
Att det snabbt blir fullt i lagret beror till stor del på att Latitude 64 har så många olika modeller och färger på sina discar.
– Det tillkommer cirka 45 nya varianter varje år och vi måste ha minst 1 000 exemplar av varje variant i lager för europamarknaden, säger Latitude 64:s marknadschef Johannes Högberg.
Finland, Sverige och Baltstaterna är de största marknaderna i Europa, med Finland i topp.
– I Finland finns det en entreprenör som lyckats bra med att få kommunerna att satsa på byggande av discgolfbanor. Där finns det idag cirka 600 banor, vilket kan jämförs med 174 i Sverige, konstaterar Johannes.
Men USA är den överlägset största marknaden. 80 procent av alla discar hamnar där och i USA samarbetar Latitude 64 med företaget Dynamics kring försäljningen.
Latitude 64 har rättigheterna från serietidningskoncernen Marvel för den europeiska marknaden när det gäller att producera discar med bilder på deras seriefigurer.
– Men detta avtal kommer vi inte att förnya. Hypen kring deras seriefigurer har avtagit, berättar Tomas.
Latitude 64 har också ett eget team med elitspelare, Team 64.
– I år var det tre världsmästare som använde våra discar vilket är riktigt bra, men frågan är hur mycket detta egentligen påverkar försäljningen. Här har vi inte sett någon direkt koppling, avslutar Tomas Ekström.