Lorents Burman konstaterar att det inte förekommit någon persontrafik med tåg till Skellefteå sedan 1990. Då slutade både rälsbussen mellan Bastuträsk och Skellefteå att gå och istället för att nattågen åkte in till Skellefteå fick resenärerna ta en buss från Bastuträsk.
– Det tog 31 år att få tillbaka den men nu har det äntligen skett. Det här blev en mycket bra lösning, säger han.
Lorents berättar att frågan om att få tillbaka persontrafiken med tåg till Skellefteå har varit en ständigt återkommande ärende på kommunens agenda.
– Vi var mycket nära för 5-6 år sedan men då föll det hela på de höga kraven på perrongen. Kostnaden skulle då uppgå till mellan 30 och 40 miljoner och det var inte rimliga propositioner.
Men nu har kommunen och Trafikverket kommit överens om att det räcker att kommunen bygger en enklare perrong för av- och påstigning.
– Det innebär att kostnaden istället landar på 3-4 miljoner kronor, berättar Lorents Burman.
Bygget av den nya perrongen inleds till sommaren eller i början av hösten och allt ska stå klart till att trafiken startar den 1 april 2022.
– Och det här är inget aprilskämt.
Lorents Burman betonar att den här lösningen tillkommit genom ett mycket bra samarbete mellan kommunen, tågoperatören Vy Tåg och Trafikverket.
– Ett lysande exempel på vad bra trippelsamverkan, där alla parter är lyhörda, kan leda till, avslutar han