Logistik och vatten i fokus när Northvolt fick frågor

När Northvolt på torsdagskvällen mötte Skellefteborna för att presentera den fortsatta utbyggnaden av Northvolt Ett kom ett 20-tal personer. Bland de frågor som lyftes var logistiken och vattnet som ska tas från Skellefteälven.

Så här ser Skelleftefabriken ut sett rakt uppifrån enligt Northvolts planer som nu också innehåller en femte produktionslina.

Så här ser Skelleftefabriken ut sett rakt uppifrån enligt Northvolts planer som nu också innehåller en femte produktionslina.

Foto: Bild från Northvolt

Skellefteå2019-10-04 06:15
undefined
Northvolts vd Peter Carlsson berättade att det vid bilsalongen i Frankfurt, som hölls nyligen, bara talades batteridrivna bilar.

Batteritillverkaren hade dubbla samråd i Skellefteå under torsdagen. Det är ett första steg i utbyggnaden av Northvolt Ett från två till fem produktionslinor och till en kapacitet om 40 GWh per år.

Först var det möte med länsstyrelsen i Västerbotten, Skellefteå kommun och räddningstjänsten i Skellefteå under dagen.

”Mindre gröna batterier”

Sedan var det öppet hus för allmänheten på Scandic på kvällen där vd Peter Carlsson fanns på plats under starten av mötet.

– Företagen har fått upp ögonen för gröna och mindre gröna batterier, sa Carlsson och pekade på styrkan i miljöaspekten för de batterier som kommer att erbjudas från Skellefteå.

Bara det faktum att Northvolt väljer att lägga en femte produktionslina i Skellefteå innebär ett antal hundra nya jobb. Vidare ska Northvolt Ett även förse joint venture-fabriken i Tyskland med Volkswagen med så kallat aktivt material, som gör att även den delen växer.

Peter Carlsson flaggade också för att återvinningsanläggningens kapacitet kan komma att behöva växa från 25 000 ton battericeller per år vid starten.

Tillstånd sommaren 2020?

Han gjorde också en genomgång av läget vid Northvolt Labs i Västerås och berättade att hans förhoppning är att verksamheten där ska kunna växa till ett innovationscenter.

Under 2021 ska den storskaliga produktionen starta vid Northvolt Etts två första linor. Beställningarna där ligger på närmare 130 miljarder kronor och kommer främst från bilindustrin.

undefined
Så här ser Skelleftefabriken ut sett rakt uppifrån enligt Northvolts planer som nu också innehåller en femte produktionslina.

Northvolt hoppas på att ha miljötillstånden klara till de tre kompletterande linorna till sommaren. Det skulle kunna innebära att de kan stå klara att driftsätta sommaren 2023.

Pumphus

Vid frågestunden var flera intresserade av vattenuttaget från Skellefteälven. Verksamheten kräver processvatten och kylvatten. Northvolt söker tillstånd för uttag av vatten från älven. Hela ledningssträckningen blir cirka 1430 meter och ett uttag av maximalt 4000 kubikmeter vatten per timme från Skellefteälven ska göras.

Ett pumphus planeras byggas ungefär rakt söderut från där Bergsbyvägen ansluter vid rondellen på väg 372. I dag finns där en skogsdunge nära älven.

Logistikcenter

Vidare kom en fråga om logistiken. Northvolt talade tidigt om att använda sig av tåg till Bergsbyns industriområde. Det är inte aktuellt längre på grund av höjdskillnader på området.

Merparten av transporterna planeras att utföras med båt till Skellefteå hamn och lastbil därifrån till fabriken. Hamnens storlek i dag räcker för de första två linorna, men då fabriken är fullt igång måste hamnens planerade utbyggnad ha skett, enligt Northvolt.

En del av in- och uttransporterna kan komma att gå på tåg till ett logistikcenter i Skellefteå hamn och där lastas om till lastbil till och från fabriken.

Persontrafiken

Transporterna av gods ska ske längs Torsgatans förlängning ner till väg 372 där den ansluter i höjd med Bergsängarna.

Ambitionen är, som Norran berättat tidigare, att persontrafiken till Northvolt Ett ska gå in via Risbergsgatan, där bland annat en gång- och cykelväg kommer att behöva flyttas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!