Litterära förskolor diplomeras

Sedan drygt två år tillbaka har förskolorna på Anderstorp i Skellefteå arbetat med att ha litteraturprofil på förskolorna. "Böcker finns tillgängliga i alla rum och vrår, både inne och ute. Det är roligt att få vara med på den här resan och att se glädjen både hos barnen och pedagogerna", säger Jessica Marklund Brinell, förskolechef för Anderstorp.

Förskolechefen Jessica Marklund Brinell delar ut diplom till förskollärarna Helén Fahlgren, Camilla Anthony och Maria Segerlund som arbetar på Kvistens förskola.

Förskolechefen Jessica Marklund Brinell delar ut diplom till förskollärarna Helén Fahlgren, Camilla Anthony och Maria Segerlund som arbetar på Kvistens förskola.

Foto: Frida Öhman

Skellefteå2019-06-11 07:00
undefined
Förskolechefen Jessica Marklund Brinell delar ut diplom till förskollärarna Helén Fahlgren, Camilla Anthony och Maria Segerlund som arbetar på Kvistens förskola.

Förskolorna Nallebjörnen, Kvisten och Pusselbiten är först ut i kommunen att bli diplomerade som litterära förskolor. Under måndagen delades diplom ut till förskolorna som kvalificerat sig som litteraturprofilerade förskolor.

– Det har varit en underbar resa att få jobba med det här litterära arbetet, det har varit både roligt och spännande. En viktig lärdom som vi pedagoger tagit till oss är medvetenheten om att vi nu läser med barnen, istället för för barnen, berättar Maria Segerlund, förskollärare på Kvistens förskola.

undefined
Jessica Marklund Brinell är förskolechef över förskolorna Nallebjörnen, Kvisten och Pusselbiten som under måndagen diplomerades på Stadsbiblioteket för sitt litterära arbete.

Att förskolorna profilerat sig som litterära innebär ett fördjupat, litterärt samarbete mellan förskolor och biblioteket. Exempelvis har barnen besökt bokbussen och biblioteket där de lånat böcker och bokpåsar, och barnen har också fått se en teaterföreställning.

– Vi började för flera år sedan med ett språkprojekt på Anderstorp, och nu har det utvecklats till att omfatta alla förskolor på Anderstorp, säger Jessica Marklund Brinell.

Bilderboken har använts som grund för ett upplevelsebaserat lärande som är lustfyllt och inspirerande både för barn, pedagoger och vårdnadshavare. Barnens språkliga medvetenhet stärks i arbetet med litteraturen. Barnen tränar på att enskilt och tillsammans uttrycka sig samt lyssna på varandra och det ökar både barnens ordförråd och ordförståelse.

"En viktig lärdom som vi pedagoger tagit till oss är medvetenheten om att vi nu läser med barnen, istället för för barnen".

– Lärmiljöerna förändras utifrån barnens intressen och barnen är delaktiga i arbetet med att förändra miljöerna, säger Jessica Marklund Brinell.

De diplomerade verksamheterna arbetar utifrån gemensamt framtagna kriterier. Den övergripande tanken är att stimulera barnens språk- och läsutveckling och att barnen ska uppmuntras till att reflektera över text och bild genom riklig tillgång till litteratur, digitala verktyg och en fantasifull språkstimulerande miljö. Under läsåret har alla tre förskolorna arbetat med temaboken "Vem ser Dim?" som grund.

– Det har varit bra att vi alla har jobbat med samma bok. Det har gjort att vi har kunnat ta stöd av varandra och även få inspiration från hur de andra förskolorna arbetat med boken, säger Maria Segerlund, förskollärare på Kvistens förskola.

Kriterier för en litteraturprofilerad förskola

•  använt litteraturens möjligheter i det dagliga arbetet.

•  gett barnen positiva upplevelser av böcker, läsning och berättande.

• gett barnen möjlighet att uttrycka sig med flera språk.

•  samverkat aktivt med biblioteket.

•  regelbundet utvärderat och utvecklat arbetet med litteraturprofilering.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!