Norsjö
Elbilar: 5
Elhybrider: 22
Laddhybrider: 19
Malå
Elbilar: 0
Elhybrider: 9
Laddhybrider: 2
Skellefteå
Elbilar: 315
Elhybrider: 586
Laddhybrider: 509
Arvidsjaur:
Elbilar: 8
Elhybrider: 9
Laddhybrider: 8
Arjeplog:
Elbilar: 1
Elhybrider: 8
Laddhybrider: 9
Robertsfors:
Elbilar: 30
Elhybrider: 42
Laddhybrider: 20
Statistiken avser antal fordon i trafik under slutet av 2020 samt nyregistrerade fordon under första kvartalet 2021.
Källa: SCB/Trafikanalys
Observera: Vissa leasade bilar kan vara registrerade i en annan kommun.
Så funkar de
Elbil
En renodlad elbil har inget avgasrör. Elbilen drivs av en eller flera elmotorer som enbart körs på el från ett batteri. Batteriet laddas med el från kraftnätet. De flesta modeller som nu säljs i Sverige har en räckvidd på 25–40 mil.
Elhybrid
Elhybrider har två motorer, en vanlig förbränningsmotor och en elmotor. När man kör kan båda motorerna arbeta för att driva bilen, samtidigt eller var för sig. En elhybrid kan inte laddas med el.
Elhybridbilar använder förbränningsmotorn för att ladda elmotorns batteri under färd, men även inbromsningar och tomgång kan användas för laddning.
Laddhybrid
Laddhybriden kallas även plug-in-hybrid och har två motorer: en förbränningsmotor och en elmotor. Laddhybider har precis som elbilar ett batteri som kan laddas från elnätet, men batteriet räcker inte lika långt som det i de renodlade elbilarna. Laddhybrider tankas därutöver med bensin eller i några fall diesel.
Källa: Miljöfordon.se