Lex Sarah: brukaren blev utan assistans efter ny rutin

Personen fick ingen assistans "på något dygn". Det blev konsekvensen när det privata bolaget inte hade personal och vände sig till Stöd och service på Skellefteå kommun.

Brukaren blev utan assistans. Händelsen är anmäld enligt lex Sarah.

Brukaren blev utan assistans. Händelsen är anmäld enligt lex Sarah.

Foto: Monika Miranda Maureira

Skellefteå2023-01-28 05:00

När ordinarie personal var sjuk, kontaktade bolaget Stöd och service. Enligt rutin hänvisades samtalet till verksamhetschefen, som informerade bolaget att det inte är möjligt att bemanna enstaka pass. Stöd och service måste ta över hela ärendet om bolaget inte kan bemanna. Bolaget valde då att ha kvar ärendet och själva lösa situationen. Senare framkom att brukaren inte fått någon assistans på ungefär ett dygn, och Stöd och service fick lösa ärendet akut med tillgänglig personal.

Ansvarig enhetschef på Stöd och service ifrågasätter rutinen att neka till enstaka pass, och har anmält händelsen till lex Sarah. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!