Enligt planen skulle Lejonströmsbron vara avstängd för all biltrafik fram till den sista oktober.
– Det har gått jättefort och de som gör arbetet har jobbat på jättebra, säger Mikael Lindholm, avdelningschef vid gator och parker, Skellefteå kommun.
Det var den fjärde oktober som bron stängdes för all biltrafik på grund av reparationsarbeten som bedömdes vara akut.
Nu har cirka 80 meter, de sämsta partierna, bytts ut som var i väldigt dåligt skick. Men det kommer att krävas ytterligare åtgärder på den gamla bron.
– Vi har gjort så lite som möjligt för att klara överfarter fram tills Karlsgårdsbron är klar. Sedan kommer det att krävas större insatser för att den ska klara trycket, säger Mikael Lindholm.
Den anrika bron stod färdig 1737. Bron är byggnadsminnesförklarad, vilket innebär att vård och underhållsarbeten ska utföras så att dess kulturhistoriska bibehålls. För att arbetet ska kunna utföras har Länsstyrelsen bland annat krävt att en antikvarisk expert, som är godkänd av dem medverkar, samt att arbetena ska följa bestämmelser i byggnadsminnesförklaringen. Det trämaterial som används ska också ha samma dimension och kvalitet som det befintliga.
Mikael Lindholm säger också att det skulle behövas ännu fler broar uppströms över Skellefteälven.
– Lejonströmsbron är från 1700-talet och är inte byggd för att klara fullt axeltryck.