”Gud förbannat vilken jävla show” spelas 15 gånger i Sara kulturhus och majoriteten av publiken har rest hit från andra städer. Kulturhuset uppger att 35 procent av biljetterna har köpts av Skelleftebor, resten har rest hit.
– Sara är redan, tillsammans med The Wood Hotel, ansiktet utåt för staden. Artister och arrangörer väljer Sara, med det kommer automatiskt mer folk från olika städer, säger Sven Burman, marknads- och kommunikationschef vid Visit Skellefteå.
Hotellbeläggningen har varit ovanligt hög de senaste helgerna.
– Inför premiärhelgen ringde jag runt och fick bekräftat att det i stort sett var fullbokat på alla hotell. Så brukar det inte se ut en vanlig helg i februari. Vi hade visserligen Vintersimmet, men historiskt brukar inte det påverka beläggningen så mycket, säger han och fortsätter:
– Om vi tittar på den andra helgen, alltså föregående helg, låg beläggningen på 87 procent lördag till söndag. En vanlig helg är det betydligt lägre. Jag har också pratat med många krögare som har vittnat om fullbokade bord.
Förutom Stockholm och Göteborg är Skellefteå den enda orten där Leif & Billys show sätts upp.
– Då blir såklart Skellefteå den närmsta platsen för de som bor i norra Sverige, och när man väl reser hit spenderar man pengar på boende, mat, shopping och kringaktiviteter säger Sven Burman.
Visit Skellefteå använder metoden EIC (Event Impact Calculator) för att räkna ut hur stor omsättning som evenemang kan ha genererat. Metoden tar hänsyn till antal sålda biljetter, snittpris per biljett och den geografiska spridningen av besökarna. Den utgår från hur mycket en genomsnittlig besökare spenderar per dygn under liknande evenemang.
– Enligt EIC beräknas en turistekonomisk omsättning på 20 till 25 miljoner kronor under Leif & Billy-vistelsen, säger Sven Burman.
Uppskattningen görs utifrån de cirka 15 000 biljetter som sålts i kombination med faktorer som målgrupp, mönster och intresse.
Visit Skellefteå samarbetar med Sara kulturhus och andra lokala arrangörer för att positionera Skellefteå som en eventstad.
– Jag skulle vilja påstå att vi redan är en eventstad. Många stora akter väljer Skellefteå som sitt ”Norrlandsstopp” istället för Luleå, Umeå eller Sundsvall. Kulturhuset har blivit så pass spektakulärt, det har gjort hela skillnaden. Även om vi historiskt har haft en stark musikscen och ett rikt kulturliv så har vi saknat arenan tills nu, säger Sven Burman.