Det var i förra veckan bedrägeriet polisanmäldes av kommunen. Det ser ut som ett klassiskt ”vd-bedrägeri”, berättar Erik Jonsson, utredare vid polisen i Skellefteå. Ett brott som blivit vanligare och alltmer raffinerat. Bedragaren utger sig för att vara en högt uppsatt chef, i det här fallet kommunchefen.
Kartlägger noga
– De lägger stor möda på att kartlägga dem de tänkt lura. De vet vem som hanterar vilka frågor i organisationen, allt för att bli så trovärdiga som möjligt, säger Erik Jonsson.
Norran har tagit del av kommunikationen mellan bedragaren och kommunen. Här framgår att det första mejlet skickades tisdag den 22 maj klockan tolv, med en enkel uppmaning: ”Hej, kan du göra en bankbetalning till Storbritannien i dag?”
Förde över stor summa pengar till bedragareTjänstepersonen svarar att de kan skicka en betalning idag, men att det kan ta ett par bankdagar innan pengarna kommer fram. Hen ber också om ett underlag. Bedragaren skickar då beloppet hen vill ha, bankens namn och kontonummer, och skriver: ”Låt mig veta när du är klar.”
Upptäcks snabbt – men försent
Bedragarens mejladress ser exakt likadan ut som kommunchefens, men är inte det. Svarar du på bedragaren mejl, kommer det bara till bedragaren. Skriver du själv ut mejladressen, kommer mejlet till den rätta personen. I detta fall svarar tjänstepersonen först på bedragarens mejl. Senare skriver samma person ytterligare ett mejl, men till den riktiga kommunchefen. Då upptäcks brottet, berättar Erik Jonsson.
– När utbetalningen är utförd, meddelas den riktiga chefen som direkt svarar ”det här har inte jag beordrat”. Det kan inte ha rört sig om mer än några minuter, men som jag förstår det var det för sent att stoppa betalningen.
Kommunens riktlinjer säger bland annat att ingen person ensam ska hantera en extern betalning från början till slut. Och de säkerhetskontroller som utförs ska även dokumenteras. Men Norran har bett att få se allt underlag kring transaktionen – och här tycks endast finnas en mejlkonversation. Den skvallrar inte ens om vad betalningen rör.
När utbetalningen är utförd, meddelas den riktiga chefen som direkt svarar ”det här har inte jag beordrat”.
Kristina Sundin Jonsson, kommunchef, säger att det som skett naturligtvis inte är bra.
– Vi har rutiner för sådant här, vår utredning nu handlar om att ta reda på om det rör sig om ett individuellt misstag eller ett strukturellt problem, säger hon.
Kommunen ska inte ha drabbats av liknande bedrägerier tidigare. Men andra företag i regionen har det. Norran har tidigare berättat om hur en bedragare uppgav sig för att vara Morön BK:s ordförande, mejlade kansliet och bad om en halv miljon kronor. Men klubben genomskådade bluffen.
Sannolikheten att kommunen ska få tillbaka pengarna är låg.
– Generellt kan man säga att uppklarningsprocenten på den här sortens brott är låg. Särskilt då det rör sig om förövare i utlandet, vilket det verkar vara i det här fallet, säger Erik Jonsson.
Det misstänkta brottet utreds nu av bedrägericentrum i Sundsvall. Skellefteå kommuns egen utredning väntas bli klar under nästa vecka.