Det framgår i en anmälan som SOS Alarm skrivit till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Det var sonen till mannen som drabbades av ett hjärtstopp som först försökte ringa SOS Alarm. När han endast kom fram till en telefonsvarare bad han andra anhöriga att försöka ringa. Inte heller de lyckades nå SOS Alarm. När linjen till slut fungerade igen hade hjälpen fördröjts i cirka 27 minuter. Trots att en ambulans då larmades ut med högsta prioritet – och att anhöriga hela tiden utfört hjärt- och lungräddning på mannen, avled han.
En utredning visar att bakgrunden till att larmnumret strejkade hade med ett underhållsarbete att göra. Arbetet gjorde servernätet i en av SOS Alarms datahallar helt oåtkomligt. Utredningen visar också att driftsstörningen inte borde ha uppstått, utan berodde på en felaktig hantering av tekniker hos SOS Alarms nätverksleverantör.
Då felet upptäcktes vidtogs omedelbara åtgärder för att lösa situationen, bland annat genom att aktivera ett back up-system för nödnumret. SOS Alarm har även vidtagit åtgärder på lång sikt för att försäkra sig om att liknande driftsstörningar inte ska kunna uppstå igen. Händelsen har även anmälts av ambulanssjukvården, samt anhöriga. Den är också lex Maria-anmäld.