Elevernas oro: ”Vi tĂ€nker pĂ„ Christer varje dag”

NĂ€r Alvin Forsell, Pelle Sundqvist och Leo Landström nĂ„ddes av nyheten att Ryssland invaderat Ukraina blev de oroliga. Tankarna gick direkt till deras lĂ€rare Christer Johansson, som dĂ„ befann sig mitt i krigsdrabbade Kiev. ”Vi vill att han ska komma tillbaka till tryggheten”, sĂ€ger de.

Alvin Forsell, Pelle Sundqvist och Leo Landström gÄr i Ärskurs 7 pÄ Bureskolan.

Alvin Forsell, Pelle Sundqvist och Leo Landström gÄr i Ärskurs 7 pÄ Bureskolan.

Foto: Ebba Andersson

SkellefteÄ2022-03-04 18:00

Norran har regelbundet rapporterat om Skelleftebon Christer Johansson, som Àr pÄ flykt frÄn Ukraina tillsammans med flickvÀnnen Mariia. Han Äkte till Ukraina för nÄgra mÄnader sedan.

I normala fall Ă€r Christer slöjd- och mattelĂ€rare pĂ„ Bureskolan. Alvin Forsell, Leo Landström och Pelle Sundqvist gĂ„r i sjuan och har haft honom som lĂ€rare sedan tredje klass. Det gĂ„r inte en dag utan att de tĂ€nker pĂ„ honom. 

– Vi saknar och tĂ€nker pĂ„ honom, instĂ€mmer de.

undefined
Alvin Forsell, Pelle Sundqvist och Leo Landström gÄr i Ärskurs 7 pÄ Bureskolan.

Vad tÀnkte ni nÀr ni, torsdagen den 24 februari, vaknade upp till ett krig i Europa?

– Jag blev orolig för Christer. SĂ€rskilt med tanke pĂ„ att han befann sig mitt i krigsdrabbade Kiev vid det tillfĂ€llet, sĂ€ger Pelle Sundqvist.

– Precis, vi undrade hur han mĂ„dde och vad som skulle hĂ€nda hĂ€rnĂ€st, instĂ€mmer Alvin Forsell.

Vi alla pĂ„verkas av det som hĂ€nder just nu i Ukraina. Vi hör och ser bilder som vĂ€cker kĂ€nslor. En del vill prata om kriget medan andra inte vill prata om det. För Alvin, Pelle och Leo har det kĂ€nts naturligt att samtala om det som hĂ€nder. 

– Vi pratar mest om Christer. Vi funderar pĂ„ hur han mĂ„r och hoppas att han befinner sig i sĂ€kerhet, sĂ€ger Leo.

undefined
Elever har visat att de tÀnker pÄ Christer genom att skriva hans namn pÄ whiteboardtavlan i ett av klassrummen.

Eleverna berĂ€ttar att det pratas mycket om kriget generellt bland eleverna. Vissa Ă€r mer oroliga Ă€n andra – inte minst pĂ„ grund av information som sprids pĂ„ sociala medier. 

– Det kommer upp mycket information om kriget pĂ„ till exempel TikTok. I skolan har vi fĂ„tt lĂ€ra oss att det Ă€r viktigt att vara kĂ€llkritiska och inte tro pĂ„ allt som delas pĂ„ sociala medier. Det kan skapa oro i onödan, dĂ„ mycket av det inte Ă€r sant, sĂ€ger Pelle. 

KÀnner ni er oroliga för att kriget ska komma till Sverige?

– Nej, instĂ€mmer alla tre.

– Jag tror inte att det kommer hĂ€nda och om det hĂ€nder tror jag inte att vi i norra Sverige drabbas lika hĂ„rt, sĂ€ger Alvin. 

undefined
Pelle, Alvin och Leo tÀnker pÄ lÀraren Christer varje dag.

Alvin, Pelle och Leo tycker sĂ„klart att kriget Ă€r fruktansvĂ€rt pĂ„ alla plan – men det har Ă€ven gett dem nya perspektiv pĂ„ livet. 

– Man uppskattar vardagen, vi har det bra hĂ€r i Sverige, sĂ€ger Pelle. 

Christers kollegor, Inge Nilsson, Cecilia Eriksson och Stina SandlĂ©n har daglig kontakt med honom. Dels för att kolla hur han mĂ„r, men Ă€ven för att förse honom med regelbundna uppdateringar frĂ„n svensk media. 

– Vi har haft kontakt med honom sedan dag ett nĂ€r kriget bröt ut. Vi blev vĂ€ldigt oroliga, samtidigt som vi vet att Christer Ă€r en stabil och lugn person som klarar av det mesta, sĂ€ger Inge och tillĂ€gger:

– Han Ă€r inte bara en kollega, utan han Ă€r dessutom en god vĂ€n. 

undefined
Christers kollegor, Inge Nilsson, Cecilia Eriksson och Stina Sandlén, har daglig kontakt med honom.

Rysslands invasion av Ukraina skapar bĂ„de frĂ„gor och oro. Som lĂ€rare och skolledare behöver man kunna samtala med barn och elever om kriget i Ukraina, menar lĂ€rarna. 

– Det kommer en del frĂ„gor om Christer och hur han mĂ„r, vilket Ă€r naturligt. Vi försöker hĂ„lla eleverna uppdaterade, sĂ€ger Cecilia Eriksson. 

– Det kĂ€nns viktigt att besvara de frĂ„gor som kommer upp om kriget. Det Ă€r viktigt att barn och elever fĂ„r kĂ€nna trygghet och att vi vuxna inger hopp, tillĂ€gger Stina SandlĂ©n. 

Inge Nilsson har lagt stor vikt vid att prata om kĂ€llkritik pĂ„ sina lektioner. 

– I kriser sprids lĂ€tt desinformation och falska nyheter. Vi pratar om vad de har sett och hur viktigt det Ă€r att inte lita pĂ„ allt man lĂ€ser. Det kan skapa oro i onödan. 

Prata om kÀllkritik

I kriser sprids ofta falska nyheter, sÀrskilt i sociala medier. FrÄga barn om var de sett eller lÀst det de berÀttar om, be dem visa och stÀll frÄgor.

Sök information tillsammans med barn och unga.

Exempel pÄ frÄgor du kan stÀlla:

Tror du pÄ det du har sett pÄ exempelvis TikTok eller Youtube?

Vet du vem som Àr avsÀndaren?

Har du kollat om det finns andra kÀllor som sÀger samma sak?

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!