Den nationella planen för transportinfrastruktur beskriver hur den statliga infrastrukturen ska underhållas och utvecklas. Trafikverket har tagit fram ett förslag för 2022–2033. Under våren väntas regeringen ta beslutet kring planen.
– Vi anser att det tar för lång tid med Norrbottniabanan och att det krävs en satsning kring Skellefteå.
Därför föreslår länsstyrelsen ett så kallat Skelleftepaket. Det kommer att behövas två miljarder kronor till det.
– Sista sträckan av E 4 till Skellefteå måste rymmas i planen. I paketet finns även förbifart Skellefteå och förstärkningar av vägarna runt Skellefteå, säger Helene Hellmark Knutsson.
Skelleftepaketet behövs då utbyggnaden av de gröna jobben, och då framför allt Northvolt, pågår i området. Satsningen runt Skellefteå ska enligt länsstyrelsen till för att möta ökningen av gods- och persontrafik.
Länsstyrelsen är inte heller nöjd med tidsplanen för Norrbotniabanan.
– Norrbotniabanan måste skyndas på. Vi kan inte vänta till 2033, den måste färdigställas på den här sidan decenniet, på 2020-talet. Vi tycker inte att Trafikverket fullt ut mött upp det regeringen har sagt.
Stockholms Handelskammare föreslog tidigare i veckan att det behövs ytterligare fem miljarder i planen till Norrbotniabanan.
– Jag delar analysen av Handelskammaren. Den nationella planen är fortfarande övertung till södra Sverige, mycket på grund av satsningar på höghastighetståg. Det måste läggas till pengar för att genomföra satsningar i norra Sverige, eller också omfördela pengar från södra Sverige, säger Helene Hellmark Knutsson.
Länsstyrelsen i Västerbotten har skrivit remissvaret i nära samarbeten med Region Västerbotten och även kollegorna i Norrbotten.
– Det sker en stor industrisatsning i hela övre Norrland som behöver en bra infrastruktur.
Tidigare har det varit resursbrist hos länsstyrelsen. Hur går det med fastställande av Norrbotniabanans järnvägsplaner?
– Vi har klart med tillstånden för järnvägsplanerna. Nu gäller det bara att få nog med pengar till satsningen på Norrbotniabanan, säger Helene Hellmark Knutsson.
Den statliga planeringsramen för åtgärder i transportinfrastrukturen uppgår enligt Trafikverket totalt till 799 miljarder kronor för perioden 2022–2033.