Regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att påbörja arbetet med att göra järnvägsplanerna för sträckan Skellefteå-Luleå är fortfarande väldigt färskt och har ännu inte skickats till Trafikverkets huvudkontor i Borlänge. Det rapporterar Västerbottens-kuriren.
De som jobbar med projektet Norrbotniabanan kommer så småningom att få en beställning från Trafikverkets planeringsenhet om att starta arbetet. Järnvägsplaner är mycket detaljerade och omfattande. De tar lång tid att göra och de är väldigt dyra att ta fram.
Järnvägsplanerna mellan Skellefteå-Luleå beräknas kosta cirka 600 miljoner kronor. Pengarna ska tas från det nationella planen för transportinfrastruktur 2022-2033.
Behöver ni anställa fler för att göra planläggningsarbetet?
– Eftersom Trafikverket och projektet ännu inte har något uppdrag att arbeta med sträckan är inte planeringen för arbetena klar, säger Tomas Boström, projektenhetschef på Trafikverket.
– Vi har dock förhoppningen om att vi ska kunna ta tillvara på delar av den organisation som har erfarenhet av att jobba med planerna på Umeå-Skellefteå. Då projektet är i en intensiv fas för att planera för färdigställandet av den första etappen kan det komma att behövas mer resurser.
Hur lång tid tar det att göra en järnvägsplan?
– Två till fyra år beroende på komplexitet. Järnvägsplaner på komplexa sträckor, som vid stadspassager, kan ta mer tid.
På sträckan Skellefteå-Luleå kommer det att bli mellan sju och tio järnvägsplaner beroende på vilka lösningar Trafikverket väljer.
– Vi räknar med en total kostnad för samtliga järnvägsplaner på cirka 600 miljoner kronor, säger Tomas Boström.
Det kan jämföras med de redan gjorda järnvägsplanerna för sträckan Umeå-Skellefteå. Där blev slutkostnaden ungefär 400 miljoner kronor.
Det är med andra ord höga kostnader för järnvägsprojekt redan innan själva bygget kan starta.
Norrbotniabanan byggs just nu på den första etappen, den mellan Umeå och Dåva. Den ska vara klar 2024 och då ska godståg kunna rulla där.
Alla järnvägsplaner på sträckan mellan Dåva och Skellefteå har varit ute på granskning. Nu pågår upphandlingen av arbetet med att ta fram bygghandlingarna. Sedan närmar sig byggstarten för sträckan upp till Skellefteå.
– Entreprenadarbeten planeras kunna påbörjas 2023-2024, säger Tomas Boström.
Norrbotniabanan Umeå-Skellefteå beräknas vara klar 2030. Järnvägsbygget ska finansieras med pengar från den nationella infrastrukturbudgeten för 2022-2033.
Regeringens uppdrag till Trafikverket att inleda planläggningsarbetet för Skellefteå-Luleå ska göra det möjligt att starta bygget på den järnvägssträckan inom ramen för nästkommande infrastrukturplan. Vilket år det kan bli aktuellt med byggstart Skellefteå-Luleå vet ingen i dag.
Hur lång byggtid beräknas för sträckan Skellefteå-Luleå?
– Sträckan Dåva-Skellefteå beräknas ta fem-sex år att bygga. Planeringen för Skellefteå-Luleå är inte lika långt gången, men det kan antas som utgångspunkt. Sträckan Skellefteå-Luleå är något längre samt innehåller passage av två städer vilket kan påverka byggtiden, säger Tomas Boström.