Lämnar vd-jobbet efter 20 år

Den 1 december slutar Lars Åberg som vd för Skellefteå Taxi, en roll som han haft sedan 1999. Lars har varit med om att bygga upp ett företag med en mycket stabil ekonomi som hanterar cirka 500 000 transporter varje år.

Lars Åberg konstaterar att Skellefteå Taxi har en stabil ekonomi.

Lars Åberg konstaterar att Skellefteå Taxi har en stabil ekonomi.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2019-08-23 15:00
undefined
Lars Åberg hade egentligen tänkt sluta redan i sommar men fyra stora upphandlingar drog ut på tiden så han ville få allt klart med dem innan överlämningen.

Den 1 december axlar Skellefteå Buss tidigare vd Andreas Olofsson vd-rollen på Skellefteå Taxi när 63 årige Lars Åberg väljer att pensionera sig.

– Förhoppningsvis blir det tidigare än så också. Det beror på när Andreas kan lämna Skellefteå Buss, säger Lars Åberg.

Han hade egentligen tänkt sluta redan i sommar men fyra stora upphandlingar drog ut på tiden så han ville få allt klart med dem innan överlämningen.

– Jag kommer i alla fall att sitta kvar i styrelsen i ytterligare två år.

Lars Åberg växte upp i Fällbäcken och började sin yrkesbana på Rönnskärsverken.

– En granne hade en taxirörelse och 1980 frågade han om jag ville köra extra under helgerna. Det nappade jag på och i stort varje helg under sju år gjorde jag det, berättar Lars.

undefined
1989 övertog Lars Åberg en taxirörelse av en åkare, vilket då skedde i det tidigare bolaget Taxisamordning i Skellefteå AB.

Lars Åberg fick blodad tand för yrket och 1989 övertog han en taxirörelse av en åkare, vilket då skedde i det tidigare bolaget Taxisamordning i Skellefteå AB.

I slutet av 80-talet stod det klart att det skulle bli en avreglering av taximarknaden.

– Det här var en mycket turbulent tid eftersom taxibranschen 1990 övergick från en hårt reglerad marknad till en av världens mest oreglerade. Man brukar säga att detta var världens första fullskaleexperiment i avreglering.

Lars Åberg valdes in i Taxisamordnings styrelse 1991 och året därpå blev han operativt ansvarig fram till 1999 när man bildade Skellefteå Taxi AB.

I slutet av 90-talet kom nästa stora förändring när lagstiftningen ändrades så att ett taxibolag inte fick ha en större marknadsandel än 40 procent. I Skellefteå hade Taxisamordning i Skellefteå AB, betydligt mer än så. Från början var det tänkt att procentsatsen skulle gälla länet men sedan blev det kommunen som räknades efter att marknadsdomstolen sagt sitt.

– För att inte råka ut för problem om Skellefteå skulle vara marknadsområdet startade vi ett nytt bolag som var personalägt, enligt samma modell som tandläkarbolaget Praktikertjänst. I september 1999 bildades Skellefteå Taxi, där merparten av de 54 åkerier som var medlemmar i Taxisamordning blev delägare, säger Lars.

undefined
2009 flyttade Skellefteå Taxi från sina tidigare lokaler på Södra Järnvägsgatan där busstationen finns idag, till nya lokaler på Löftesgränd på Morö Backe.

Detta innebar att alla över en natt blev anställda.

– Idag är vi cirka 200 anställda, varav 50 arbetar deltid och det finns i dagsläget 28 delägare i bolaget som förfogar över 90 fordon. Dessa är väl utspridda över Skellefteå och Norsjö kommuner. 50 finns i stan och 40 på landsbygden.

Åkerierna köper själva bilarna och hyr ut dem till Skellefteå Taxi. Sedan får alla anställda sin lön från Skellefteå Taxi.

Varje dygn förmedlar och utför Skellefteå Taxi cirka 1 500 transportuppdrag. Beställningscentralen hanterar till exempel dagligen transport av cirka 400 skolbarn, 600 färdtjänstresenärer, 200 sjuktransportresenärer, 100 personer till och från Skellefteå Airport, samt ett stort antal andra typer av transportbeställningar.

I beställningscentralen arbetar totalt 28 personer, vilken är öppen dygnet runt året om, med att ta emot och samplanera, samt förmedla transportuppdragen.

– Vi har investerat cirka fem miljoner kronor i ny teknik för helautomatisk trafikdirigering baserad på GPS-teknik. Med dess hjälp kan vi optimera körningarna på så sätt att närmaste bil erhåller uppdraget, berättar Lars Åberg.

I den nya tekniken erhåller kunden all tänkbar information om de transporter som Skellefteå Taxi utfört.

– Kommunerna och Region Västerbotten kräver allt mer information från oss för att se till så att skattemedlen används på rätt sätt. Vår möjlighet att ta fram statistik är nu i det närmaste oändlig, till exempel trafikflöde mellan olika orter, samåkningsprocent, snittresa inom ett visst område, kilometer i framkörning eller med kund i bil och fördelning mellan olika åkande i kilometer eller kronor.

Skellefteå Taxi utför även administration, ordermottagning och trafikledningstjänster åt externa taxibolag.

– Och den verksamheten växer hela tiden.

Lars Åberg konstaterar att Skellefteå Taxi har en stabil ekonomi. 2018 omsatte företaget cirka 110 miljoner kronor och vinsten brukar ligga på cirka tre procent av omsättningen.

2009 flyttade Skellefteå Taxi från sina tidigare lokaler på Södra Järnvägsgatan där busstationen finns idag, till nya lokaler på Löftesgränd på Morö Backe.

– Vi köpte då lokalen här som tidigare varit ett företagshotell. Lokalytan ökade då från 240 till 504 kvadratmeter.

undefined
Lars Åberg konstaterar att Skellefteå Taxi har en stabil ekonomi.

Skellefteå Taxi investerade förra året tio miljoner kronor i ett nytt garage för 36 taxibilar och tre tvätthallar intill kontoret.

Lars Åberg konstaterar att Skellefteå Taxi under de senaste åren haft problem med rekryteringen.

– Vi har nu anställt en medarbetare som företrädesvis arbetar med rekryteringsfrågor och det har gett bra resultat. Men det är fortfarande svårt att hitta chaufförer eftersom arbetslösheten är så låg just nu.

När det gäller trafiksituationen i Skellefteå har Lars Åberg bara en riktigt stor önskan.

– E4 måste ut från centrala Skellefteå. Tidigare uppstod köer bara senare på eftermiddagen men nu sker det också mitt på dagen. Detta gör det mycket svårt för oss att planera hämtningar. Det skulle också bli ett lyft för miljön i stan, avslutar Lars Åberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!