Kylan har återvänt till Skellefteå, efter en period med mildare temperaturer. SMHI:s prognos visare inte lika kalla temperaturer som under trettondagshelgen. Men det kan ändå bli runt 25 minusgrader i veckan.
Under trettondagshelgen ställde Skellefteå buss in all kollektivtrafik. Ett tufft beslut, enligt vd Marie Larsson.
– Det var rätt beslut. Även om vi så klart har respekt för att människor drabbas som behöver transportera sig och inte har andra alternativ. Men beslutet medförde att vår verkstad kunde jobba hårt under helgen med att åtgärda uppkomna problem.
Att all trafik ställs in är väldigt ovanligt, säger hon.
– Det handlar om tillfällen med extrem nederbörd, halka eller kyla när människors säkerhet inte längre kan garanteras. Då måste vi våga fatta dessa tuffa beslut.
Denna vecka förväntar man sig att bussarna ska kunna rulla som vanligt.
– Som det ser ut nu kommer den här kylan inte vara lika extrem och ihållande, vilket gör att utgångspunkten är att hålla igång trafiken.
Så har det också gått under måndagen, säger Christoffer Wadén, produktionschef vid Skellefteå Buss.
– Det har rullat på som planerat. Det gör ganska stor skillnad att det är 10 till 15 grader varmare än senast.
Bussarna har ingen köldgräns och kördes hela veckan innan trettondagshelgen. Något som fick bussarna att gå sönder.
– Beslutet togs då att ställa in bussarna över helgen. De behövde repareras och verkstaden har gjort ett otroligt bra jobb att få igång alla fordon igen.
En förebyggande åtgärd Skellefteå buss tar när det blir kallt är att ställa in så många bussar som möjligt inne i värmen, säger Wadén.
– Det är så vi håller dem förberedda för trafiken. Vi tillsätter också extra resurser för att kunna vara ute.
Deras bussar drivs på el, diesel, eller biogas. Drivmedlet är inte avgörande kring hur köldtåliga de är, säger Wadén.
– Många parametrar spelar in där.
Något Marie Larsson också poängterar.
– Det är viktigt att komma ihåg att det under trettondagshelgen inte handlade om vanligt vinterväder, utan en extremkyla som i modern tid inte har hållit i så här många dygn på raken. Oavsett om de drivs av el, biogas eller diesel, så tar bussarna stryk när de körs i så här extrem kyla utan att värmas upp i garage med jämna mellanrum. Men samtidigt skulle det vara extremt kostsamt att vara rustad för en typ av väder som inte ens händer en gång per decennium.