Det framgår av de samrådsunderlag för fortsatt och utökad verksamhet som lämnats in till Skellefteå kommun.
Verksamheten, som Kuusakoski bedrivit på platsen sedan 2007, omfattar återvinning av metallskrot, skrotbilar och elektronikskrot som sorteras och bereds till sekundär råvara, samt.mellanlagring av farligt avfall.
Batterifabriken bidrar till en ny typ av farligt avfall i Skellefteå, vilket Kuusakoski vill anpassa sig och tillstånden till. Det handlar, enligt ansökan, om totalt 10 000 ton avfall kopplat till batteriproduktion som företaget planerar hantera varje år. Lagringen ska ske till dess den planerade återvinningsprocessen har kommit igång.
”Mellanlagringen av avfall från litiumjonbatterier samt lagringen av Litiumjonbatterier kommer att innebära ökade transporter till anläggningen. Transporterna kommer att ske via väg eller järnväg.”, skriver företaget.
Dessutom vill Kuuakoski öka elektronikskrotet till lagring av upp till 500 ton elavfall per tillfälle och därtill få möjlighet att öka hanteringen av skrotbilar upp till maximalt 100 stycken.
”Kuusakoski har även noterat att inkommande flöde av skrotbilar har ökat den senaste tiden. Dessa skrotbilar har delvis andra batterier varför en anpassning av tillståndet behövs för att kunna inrymma även dessa.”, skriver Kuusakoski och konstaterar att i den framtida verksamheten planeras sanering av bilar och inte bara mellanlagring.