På Visit Skellefteå lyser flitens lampa. Visit Skellefteå uppdrag är att öka Skellefteåregionens attraktionskraft, både lokalt, nationellt och internationellt.
Kraftig tillväxt
De senaste tio åren har besöksnäringen i Skellefteå varit i kraftig tillväxt. Omsättningen har ökat med 59 procent och från 2017 har näringen varit en miljardindustri varje år. Antalet gästnätter har under samma period ökat med 51 procent.
– De kommersiella gästnätterna har ökat med 79 procent under samma tioårsperiod och det utan att vi fått något tillskott av ett nytt hotell. Nu har vi kommit till en punkt då vi verkligen behöver ett nytt hotell för att den positiva utvecklingen ska fortsätta. Vi ser redan idag undanträngningseffekter och slår ofta i taket ifråga om hotellbeläggning tisdagar och onsdagar, berättar Maria Broman, vd för Visit Skellefteå.
Sticker ut
Nu skriver vi 2020, nytt decennium och nya möjligheter. Mitt i Skellefteå håller Sara Kulturhus på att växa upp. Cecilia Frank jobbar med att få fler möten och kongresser till Skellefteå.
– Vi håller på att sälja in kongresser för 2022 och framåt. Intresset är stort. Huset i sig sticker ut – arkitekturen, valet att bygga i trä samt det planerade energisystemet gör att det blir en rakt igenom miljömässigt hållbar byggnad, berättar Frank.
Sara Kulturhus klarar upp till 1200 sittande mötesdeltagare, men vid så stora möten kommer det att behövas ytterligare hotellkapacitet utöver det nya hotellet
– Det beror på att vi kommer att ha 800 hotellrum i Skellefteå och de flesta vill ha enkelrum, fortsätter Broman.
Flera dagar
Ett par kongresser som var bokade till kulturhuset redan våren 2021 har av tidsskäl flyttats till 2022.
– Vi ser nu ett tiotal större möten med mellan 300 och 800 deltagare under 2022 och 2023. Av dessa är några helt bekräftade och några är preliminärbokningar, berättar Frank.
– Även några större arrangemang som löper över flera dagar kan bli aktuella för Sara Kulturhus.
Efterlängtat
Öppnandet av Sara Kulturhus är efterlängtat hos besöksnäringen.
– Med kulturhuset blir den produkt vi har bredare. Det kommer att utveckla Skellefteå som kultur-, nöjes- och mötesdestination, säger Broman.
– Dessutom kommer större arrangemang där att spilla över på andra boende- och mötesanläggningar, fortsätter Frank.
Ökade 2019
Helåret 2019 är nu delvis analyserat i väntan på slutrapporten från SCB.
– Vi hade en ökning jämfört med 2018. Det handlar om en ökning på ungefär 10000 gästnätter, varav ökningen av utländska gästnätter stod för 75 procent, säger Broman.
– Det totala antalet norska gästnätter nådde den högsta nivån sedan 2013 med totalt över 93 000 gästnätter. Detta är också mycket positivt för omsättningsutvecklingen då norrmännen lämnar mycket pengar efter sig på destinationen inte minst inom handeln.
Publikdragare
Tunga publikdragare 2019 var till exempel Dinosaurutställningen och Midnattssolsloppet i Fällfors.
Någon motsvarighet till Titanicutställningen 2018 och året efter Dinosaurutställningen blir det dock inte 2020, även om Visit Skellefteå löpande för en dialog med arrangören.
– Många utställningar kommer från USA och då påverkar dollarkursen negativt. Utställningarna en bra reseanledning till Skellefteå under en längre period och kompletterar övriga evenemang på ett bra sätt, förklarar Broman.
Viktiga mötesplatser
Under februari-mars väntar Vintersim, Pride och SM i Skotercross.
På mindre än två månader, april till juni, arrangeras också flera möten som kommer att locka en stor andel inresande till Skellefteå bland annat: Sveriges Innovationsriksdag, Arctic Game Week med Arctic Game Conference och Nordsken, Energy Confusion, Creative Summit och Euro Mine Expo.
Emma Pantze, som senast jobbade med affärsprojektet Sportup North, har rekryterats som ny evenemangsansvarig på Visit Skellefteå.
– Emma kommer att arbeta brett med alla typer av evenemang och arrangörer men hennes bakgrund gör att vi ser en stor potential att, tillsammans med våra duktiga föreningar, utveckla Skellefteå som idrottsdestination, säger Broman.
Till sommaren blir det bland annat Midnattsolsloppet, Stadsfesten, Musik vid Bryggarbacken, Trästockfestivalen och sommarteatern ”Romeo och Julia”
Samtidigt finns det en bredd av olika utflyktsmål runt om i kommunen, stora som små.
– Det finns allt från att vandra i natursköna Vitbergen i Kalvträsk till att besöka den pittoreska skärgårdsön Pite-Rönnskär, förklarar Broman och ser mycket positivt:
– Vi sticker ut: vi är en bra evenemangsstad och kan erbjuda massor av härliga upplevelser.
Persontrafik
Två saker oroar dock Visit Skellefteå – och många med dem – i ett kortare och längre perspektiv – att Skellefteå inte har någon persontrafik på tåg – och att Stockholmssträckan med flyg inte längre är konkurrensutsatt.
– Vi behöver öka tillgängligheten. Att få ytterligare en inrikeslinje med flyg är avgörande för utvecklingen. Flyget är vår kollektivtrafik. Att få persontrafik på tåg åter till Skellefteå är också jätteviktigt i en tid då det händer mycket i Skellefteå och i besöksnäringen, summerar Broman.