Planen är en ekonomi i balans senast sista december 2026. Detta för att trygga verksamheten på lång sikt. Men än så länge ser det kärvt ut att nå detta.
Enligt delårsrapporten anser ledningen och styrelsen att det inte ser ut som om det ekonomiska målet ska uppfyllas inom tidsperioden.
– Det här är målet som finns i vårt ägardirektiv. Vi för en dialog med ägarna om detta. Vi har nu satt en realistisk plan för 2023 och framåt till 2026 utifrån det nya världsläget och de stora förändringarna som skett i kultur- och konferensbranschen.
Hon tillägger:
– Det är svårare att förutse hur publiken ska agera med de nya köpbeteenden som uppstått i spåren av pandemi, krig och ekonomisk återhållsamhet.
Under våren har det gått trögt med biljettförsäljningen och biljetter köps senare.
– Man är rädd om ekonomin, om bolån, inflation och räntor. Visst kan det gynna oss lokalt om man inte åker iväg, men samtidigt har också de stora arrangörerna svårt att veta hur de ska hantera sina turnéer. När det gäller konferenser har man också ändrat beteende och det är mer teamsmöten exempelvis. Det är de större arrangemangen man förlägger vid konferensanläggningar.
Hon påpekar att det därför är svårt att göra ekonomiska prognoser. Kultur- och konferensbranschen försöker fortfarande förstå sig på de förändrade förutsättningarna.
Måste ni anpassa utbudet?
– Jag tänker att vi har fattat ett viktigt beslut om att satsa på det lokala föreningslivet genom att ge rabatter åt föreningar så att fler kan bidra till ett brett utbud.
Beläggningsgraden är i dag nästan 50 procent. Men Anna Jirstrand Sandlund påpekar att det är ett trubbigt instrument för mätning av nyttjande.
– Det säger inte så mycket. Det kan ju handla om både repetitioner och uthyrning. Vi ska ta fram nya nyckeltal för detta i vår nya affärsplan.
Det är bolagets personal, ledning och styrelse som jobbat fram affärsplanen från februari. Nu i juni ska den ekonomiska delen av planen också klubbas.
– Vi håller på att slutföra den nu.
Hon vill inte avslöja något konkret om planerna framöver.
– Vi har spännande saker på gång och det är fantastiskt att det finns så stort intresse vid släppen vi gör.
Och lite investeringar ska trots allt göras.
– Vi har budgeterat fem miljoner kronor per år för att investera i teknik, både inköp, komplettering och för att byta ut den.