Oro för buller och trafik när Nordlandergatan förlängs

Kritiken mot Nordlandergatans förlängning under Norrbotniabanan hjälpte inte. Detaljplanen som ska göra den nya vägen möjlig har nu antagits.

Bilvägar är rosa och gång- och cykelvägar vita. Nordlandergatan dras under järnväg och väg 95 för att göra en kurva upp mot Norrbölegatan. Gångvägen hannar alldeles inpå lasarettet. Ett nytt, brett, gångstråk görs snett under alla vägar längre i öster, där Lasarettsvägen stängs av.

Bilvägar är rosa och gång- och cykelvägar vita. Nordlandergatan dras under järnväg och väg 95 för att göra en kurva upp mot Norrbölegatan. Gångvägen hannar alldeles inpå lasarettet. Ett nytt, brett, gångstråk görs snett under alla vägar längre i öster, där Lasarettsvägen stängs av.

Foto: Skellefteå kommun

Skellefteå2023-01-01 19:00

Kommunen har gjort en detaljplan för trafiklösningar som är anpassad till Trafikverkets järnvägsplan.

I samråd och granskning har det varit en del oro och kritik bland boende i kvarteret Göta. Främst från en person som får stora delar av sin tomt "prickad" det vill säga att marken inte får vara bebyggd. Det innebär att ett stort garage måste rivas, och fastighetsägaren vill ha möjlighet att bygga ett lika stort garage på någon annan del av sin tomt. 

Resultatet blev att byggrätten utökades något men inte så mycket som fastighetsägaren ville.

Flera har klagat på att Södra Järnvägsgatan ska ha en infart från Nordlandergatan. Boende vill hellre att gatan blir återvändsgränd för att minimera biltrafiken. Svaret är att det inte ryms en vändplan och därför måste tunga fordon kunna göra rundkörning, det kan handla om plogbil, sopbil eller andra nödvändiga körningar. 

Någon av de boende oroar sig för att bussar ska köra den vägen, men kommunen bedyrar att det inte är planerat. 

Nordlandergatans förlängning under järnvägen ska ha gång- och cykelväg på den västra sidan. Det kommer att vara trångt och stora höjdskillnader, därför byggs både stödmur och räcken för att hålla trafiken åtskild.

Där gatan och cykelvägen passerar vid lasarettets södra ände blir det mycket trångt och även där behövs en stödmur. 

Nordlandergatan ska möta Lasarettsvägen i en fyrvägskorsning mot Norrbölegatan. En boende befarar att mycket trafik sedan ska fortsätta längs Norrbölegatan mot öster. 

Kommunen svarar att trafik på Norrbölegatan inte väntas öka, och om så sker går det göra åtgärder som påverkar folks vägval. 

undefined
Här syns hur det breda gång- och cykelstråket går under tre broar och slutar i en trapp mot lasarettet.

Där Lasarettsvägen i dag korsar järnvägen ska det byggas en 12 meter bred gång- och cykelväg. Den ska gå snett upp mot lasarettet under broar för järnvägen, väg 95 samt den förlängda Nordlandergatan. 

Gångvägen avslutas mot norr med en bred trapp upp till lasarettsområdet. Det blir för brant för att bygga ramper, istället ordnas en hiss för den som har rullstol, rollator eller barnvagn. Hissen ska vara så stor att man även kan ta med cykeln ifall man inte vill dra den upp/ner i en trappramp. 

Lasarettets nedre parkeringsplats försvinner, där det i dag ryms 85 bilar. Nya lösningar måste därför göras för besöksparkering. 

Detaljplanen antogs av bygg- och miljönämnden vid senaste mötet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!