Kan inte konkurrera med Nolias låga prislapp

Hos företagen i Skellefteå som arrangerar konferenser och event finns det en hel del kritik mot att de får konkurrera med ett bolag som är finansierat med skattemedel. Den kritiken delas både av Företagarna och Svenskt Näringsliv.

Leila Karachoui och Anders Wistemar under en konferens som Dagar i Norr arrangerade.

Leila Karachoui och Anders Wistemar under en konferens som Dagar i Norr arrangerade.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2021-01-15 19:00

Sabina Jonsson, som driver eventbolaget Sabina Consulting i Skellefteå, har haft en del samarbete med Nolia i samband med deras ledarskapskonferens i Skellefteå för två år sedan och hon har också hyrt möbler av dem till event i Umeå. 

– Men det blir fel när kommunala bolag konkurrerar med privata aktörer. Det känns inte bra, säger hon.

Sabina har också varit med om att lämna offerter på samma uppdrag som Nolia.

– Men där har jag inte en chans eftersom vi inte kan klara att sätta samma låga prislapp som dem då de har helt andra finansiella muskler i form av skattepengar.

undefined
"Det blir fel när kommunala bolag konkurrerar med privata aktörer. Det känns inte bra", säger Sabina Jonsson.

Hon tycker visserligen att det är bra att det finns flera aktörer som arrangerar konferenser och event i norra Sverige.

– Det gör att det bubblar på marknaden. Nolia är duktiga på det de gör men de kan bli mycket bättre på att anlita oss lokala företag när de genomför sina arrangemang. Vi sitter ju på lokalkännedom och har i vår tur duktiga leverantörer.

Sabina konstaterar att de lokala bolagen som arbetar med event och konferenser i Skellefteå är mycket bra på att samarbeta.

– Vi vet varandras styrkor och kan ta hjälp av varandra för att skapa riktigt bra helhetskoncept.

När det gäller konkurrensen på marknaden nu under coronatiden, när alla arrangörer och konferensbolag slåss med näbbar och klor för sin överlevnad, tycker hon att det är mer aktuellt än någonsin med att se till så att det råder en sund konkurrens på marknaden.

Anders Wistemar, som tillsammans med Lars Koverberg arrangerar konferenser genom konceptet Dagar i Norr, ställer sig frågan varför han ska lägga skattepengar till Nolias verksamhet som konkurrerar med den han själv bedriver.

– Det är ju en principfråga om kommuner verkligen ska syssla med konferenser i egen regi. Det är ytterst tveksamt, säger han.

Ett exempel på där Dagar i Norr haft direkt konkurrens från Nolia är Chefsdagen i Norr som har ett liknande innehåll och samma målgrupp som Nolia Ledarskap.

– Där har vi kommit överens med Nolia om att vi kör under våren och de under hösten så det har fungerat. Men de har betydligt mer resurser att satsa på marknadsföring än vad vi har. Ändå har de inte fler deltagare. Större konkurrens har vi faktiskt haft från konferenser som kommunen själv arrangerar, till exempel via Skellefteå Science City, berättar Anders.

Han tycker det är märkligt att Nolia kan ha en så stor stab med anställda trots att deras ekonomi är svag.

– De borde rätta mun efter matsäck och dra ner på verksamheten. Vi är bara två personer som arbetar hårt med våra konferenser och kan på så sätt vara flexibla och mindre känsliga för dåliga tider.

undefined
Jonas Nordin tycker att Nolia bör se över hela sin verksamhet och gå tillbaka till ursprungstanken med verksamheten.

Jonas Nordin, vd för Företagarna i Västerbotten, berättar att han fått många samtal från företag som är kritiska till att kommunalt ägda Nolia konkurrerar med privata eventföretag.

– Och den kritiken kommer främst från Skellefteå, vilket jag har full förståelse för, säger han.

Jonas Nordin tycker att Nolia hamnat alltför långt från ursprungstanken med bolaget. 

– Det skulle ju vara en mötesplats för småföretag där de kunde få synas på Noliamässan. Dagens verksamhet där uthyrning av projektledning och möbler också ingår passar inte alls in i den ramen, konstaterar han.

Jonas tycker att Noliamässan fyller en viktig funktion för företagen och ger bra mervärde för Umeå och Piteå och deras skattebetalare.

– Men för att kunna driva dessa mässor krävs en så stor organisation att de känt sig tvingade att satsa på andra verksamheter för att kunna behålla medarbetarna året runt och det är där problemet med osund konkurrens kommer in.

Han tycker att Nolia bör se över hela sin verksamhet och gå tillbaka till ursprungstanken. 

– Det här är naturligtvis en ägarfråga och ägarna behöver även fundera kring om de stora egna mässorna inte kunde drivas på ett annat sätt där man i högre grad anlitar underentreprenörer. Här är exempelvis Umeågalan är bra exempel på hur det kan fungera. Där går kommunen in med en summa pengar men det är ett externt företag som projektleder och arrangerar, säger Jonas Nordin.

undefined
Grundidén med Nolia kan inte vara att konkurrera med det lokala näringslivet, säger Mats Andersson.

Mats Andersson, regionchef för Svenskt Näringsliv i Västerbotten, konstaterar att många företag i Skellefteå anser att kommunens verksamheter tränger undan privat näringsverksamhet. I sin årliga enkät om företagsklimatet i kommunerna har Svenskt Näringsliv med frågan ”I vilken utsträckning anser du att kommunens verksamheter tränger undan privat näringsverksamhet?”.

– 48 procent av de svarande företagen i Skellefteå svarar i undersökningen 2020 att det gör det i ganska hög utsträckning eller mer. Motsvarande siffra från företagen i Umeå kommun är 30 procent. Båda kommunerna måste jobba aktivt med frågan så att det offentliga och näringslivet inte hamnar i ett motsatsförhållande, säger Mats Andersson.

Detta  ser Mats Andersson som en tydlig indikator på att kommunen har verksamheter som direkt konkurrerar med det privata näringslivet.

Han betonar att om det finns en politisk vilja att förändra situationen så går det ganska snabbt att råda bot på problematiken genom några enkla steg. 

– Dels bör man inventera säljverksamheten som kommunen idag bedriver mot privatpersoner och företag. Kommunen måste också föra en dialog med näringslivet innan de tar ställning till hur säljverksamheten ska hanteras, så att alla perspektiv kan vägas in.

Han tycker att kommunen bör inrätta en policy för kommunens säljverksamhet, där det klargörs vilka principer som gäller, hur de ska efterlevas och hur kommunen ska följa upp att policyn efterlevs.

Har då Nolia någon del i det dåliga resultatet när det gäller osund konkurrens?

– Utan inventering av säljverksamheterna och dialog med näringslivet kan det absolut vara så. Grundidén med Nolia kan inte vara att konkurrera med det lokala näringslivet, säger Mats Andersson.

Han menar att om kommuner ska bedriva en så omfattande verksamhet på ett område som traditionellt bör anses härröra till det privata näringslivet så är det knappast särskilt lämpligt. 

– Kommunerna bör nog åtminstone inventera och se på vilket sätt som Nolia leder till konkurrens med privata aktörer, och utifrån det överväga att förändra verksamhetens inriktning eller avyttra den och låta privata aktörer driva den här typen av eventverksamhet, avslutar Mats Andersson.

Nästa del

Nolias styrelseordförande: ”Vi har inte lyckats bättre.”

Osund konkurrens

Osund konkurrens i arbetslivet innebär att företag och organisationer bryter mot lagar och regler för att få fördelar gentemot sina konkurrenter.

Källa: Arbetsmiljöverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!