Som Norran tidigare berättat har förslaget till detaljplan ändrats väsentligt innan det före jul kom ut på ”runda två” som är granskningen.
Husets höjd hade minskat från 22 till åtta våningar, men det är i stället planerat ytterligare ett hus på sex våningar. Totalt kan det nya förslaget ge 75 lägenheter och det gamla gav 88.
Dessutom infördes möjlighet att bygga på en helt ny plats där det i dag är jordbruksmark, och som ligger väldigt nära de kritiska grannarna.
Ännu ett förslag för att få bygga vid Viktoriabron – kan bli 75 lägenheterFör mycket trafik
Att grannarna skulle vara fortsatt motståndare var därför väntat. En skrivelse har samlat 44 namn från Färjegatan och Tubölegatan. Det positiva som nämns är att 22-våningshuset har slopats. I övrigt fortsätter motståndet som främst handlar om trafiken, dels faran för oskyddade trafikanter och dels möjligheten att överhuvudtaget ta sig in och ut till området.
Det påpekas att många brukar cykla och gå till/från Anderstorp via Färjevägen, och att antalet väntas öka kraftigt när passagen över Viktoriabron öppnar igen, eftersom det tillkommit så mycket bostäder på Strömsör.
Dessutom nämner grannarna den besvärande lukten från en avloppspumpstation.
Avloppslukten påtalas även av Sörböle samfällighetsförening. De kritiserar även tanken om bryggor i älven och en marina. Det påpekas att området använts för notfiske i mer än 100 år och att området inte tål högre belastning. Det påtalas också att bryggor skulle hindra den bästa stråket när man åker båt längs älven som är mellan stranden och den första bropelaren på Viktoriabron.
Länsstyrelsen kritisk
Det tyngsta utlåtandet kommer från länsstyrelsen, som har makt att överpröva detaljplanen om den inte uppfyller krav kring buller och andra miljöfrågor. Det flaggar man också för.
Problemet är att planen tillåter en fri utformning av husen och även deras placering på tomten, och det gör att bullerutredningen kanske inte stämmer.
Länsstyrelsen tänker också bevaka strandskyddet. Om husen placeras intill tomtgräns finns inga regler hur det ska markeras var tomten slutar. Det innebär att marken utanför troligen upplevs privatiserad. Därför föreslås prickad mark nära tomtgräns där man inte får bygga, eller krav om ett staket vid tomtgräns.
När det gäller byggande på den närliggande ängen påpekas att det går emot liggande översiktsplan, vilket då måste förklaras.
Länsstyrelsen påpekar att friytor för barns lek måste finnas inom tomten. Det går inte att som nu hänvisa till ”husets närhet, närliggande älvsområde eller lekplats inom Campusområdet”
Sedan tidigare har länsstyrelsen klagat på att byggandet avviker från den omgivande miljön, och den kritiken kvarstår trots att det jättehöga huset inte blir av.
Inte sköta grönytor
Om vi till sist nämner kommunens yttrande så säger gator och vägar ”nej tack” till att ansvara för grönytor mellan de två husen. Det bör skötas av exploatören, anses det.
De anser också att exploatören inte ska få friskriva sig från att ordna parkeringsplatser enligt norm på sin egen tomtmark. Det ska inte hänvisas till ”andra platser” att ställa bilarna på.
Kommunens trafikavdelning föreslår att bullerutredning ska göras för alla bostäder i planområdet och inte bara de två nybyggena.
Till sist påpekar avdelningen för avlopp att de måste kunna gräva och laga de avloppsledningar som ligger i backen, vilket kräver 10 meters bredd som inte får vara bebyggd. Det innebär att det eventuella byggandet på ängen inte går göra fullt ut.
Dick Burlin om planen för Grunnan: ”Vill att alla kan acceptera bygget”Kompakt motstånd mot 22-våningshus på Grunnan i SkellefteåSå kan nya höghuset på Grunnan se ut, nya detaljplanen ställs utDick Burlin tar kommandot över höghusbygget - HSB är ute ur bildenNytt höghus planeras - önskar bygga 22 våningarPlaner för höghus måste göras om – stort bakslag för kommunenÖverklagar: Boende protesterar mot planer på nytt höghus i SkellefteåFrågan om höghusen vid Skellefteälven går vidareBeslut: Säger nej till att bygga höghusen vid älvenÖverklagar plan för höghus – ”orimlig bygghöjd och extrem exploateringsgrad”