"Det har varit en hemsk sommar. Brist på personal. Bristande bemötande hos de få som jobbar", står det i ett av klagomålen.
Båda klagomålen handlar om att det varit många unga och outbildade som jobbat och att det även varit språkproblem. Men även att personal betett sig oengagerat gentemot de äldre.
"Sitter med mobilen och surfar då anhöriga kommer. Istället för att hälsa, umgås, prata med de gamla", skriver den ena.
"Det första jag såg i allrummet/matsalen var två grabbar som satt i soffan och lekte med sina mobiltelefoner. Ingen hälsade. Min anhörig satt ensam och försökte få i sig kaffe och kaka. Övriga boende satt och sov eller irrade runt", skriver den andra.
Hen tillägger:
"Ofta jobbade enbart dessa ungdomar. Ingen ordinarie, ingen arbetsledare."
En av de äldre fick inte utlovad fotvård vid utsatt tid, eller mellanmål.
"Jag grät i bilen på väg hem. Inte bara för min anhörig utan alla boende som tyvärr sällan verkar ha besök och som inte får den omsorg dom är värda", skriver den anhöriga.
De anhöriga ställer sig också frågande till hur medicinering, avvikelser och dokumentation sköts.
Norran kontaktar Carina Berglund som är verksamhetschef inom vård och omsorg.
– Det är jätteviktigt att ta del av synpunkter och klagomål och vi är tacksamma när anhöriga hör av sig. Vi tar det på största allvar. Vi för dialog med anhörig, chef och medarbetare, tittar på vad som hänt och försöker göra saker bättre.
Hon tillägger:
– Det är olyckligt att man inte känner sig trygg som anhörig. Även besökare ska känna sig välkomna.
Hon berättar att de behöver stötta vikarierna ännu mer i sitt arbete. I dag erbjuds de fem utbildningsdagar.
– Vi behöver prata ännu mer om vikten av ett meningsfullt liv för de äldre. Man ska givetvis inte sitta med mobilen och göra privata saker. Samtidigt får man räkna med att personalen använder mobilen mer i dag då de utför mycket av sitt arbete i den, exempelvis signerar läkemedel.
Hon påpekar att kompetensförsörjningen är ett stort problem. Det är svårt att få rekrytera personal med grundläggande kompetens.
– Vi har försökt bemanna så att det alltid ska finnas ordinarie personal på varje arbetspass. Men det kan vara så att någon blivit sjuk så att det bara är vikarier. Vi lyckas inte alltid till hundra procent.