Krenova gick i mål tidigare i år och”Arctic Design of Sweden” kan ses som en fortsättning baserad på kunskaperna från det tidigare tre-åriga projektet.
”Arctic Design Of Sweden” var också nämligen namnet på den utställning Krenova hade i Tokyo den 10-11 maj 2018.
Tre tjänster
Det nya projektet kommer att vara 2,5-årigt och ha två tjänster i Skellefteå och en tjänst i Norrbotten.
Den här gången blir det inte någon inkubatorverksamhet utan en tydlig inriktning på marknadsföring och sälj av produkter och tjänster från norra Norrland som till exempel designers och spelutvecklare ligger bakom.
Köpenhamn/New York
Ansökningstiden för dem som vill vara med i projektet har startat och löper till och med hela januari.
Redan nu är två stora exportprojekt planerade med marknadsföringsinsatser och mötesplatser för internationella affärer. Först ut blir en popupshop i centrala Köpenhamn i slutet av maj. I slutet av november planeras en liknande, fast i New York, och tanken är att de löpande ska följas av fler popupshops på andra platser i andra länder.
Referensgrupp
Deltagarna måste tänka internationellt, vilket bland annat innebär krav på en engelskspråkig hemsida.
En nationell referensgrupp med bland annat deltagare från Formex, Svenska Instítutet och kända formgivare kommer att vara med och välja deltagare.
– Mycket av arbetet nu kommer att vara marknadsföring, att hitta rätt plats med rätt målgrupp, säger Berglund.
Arctic Design of Sweden finansieras av Tillväxtverket Norr, Region Västerbotten, Region Norrbotten och Skellefteå kommun. Totalbeloppet som beviljats är drygt elva miljoner kronor till projektet.