– Dessutom är rullbanan utbyggd vilket innebär att vi har full fart på den interkontinentala trafiken, säger Robert Lindberg.
Under 2018 flög 408 958 passagerare till och från Skellefteå Airport, vilket placerar flygplatsen i topp av de regionala flygplatserna som ingår i SRF.
Robert Lindberg sticker inte under stol med att han blev mycket besviken när Norwegian den 10 januari i år valde att lämna Skellefteå.
– Men Skellefteå klarar att ha två flygbolag för inrikestrafiken så det är bara en tidsfråga innan vi är där igen, menar han.
Medan inrikesresenärerna beräknas minska under 2019 på grund av Norwegians sorti konstaterar Robert Lindberg att det finns det en ökande efterfrågan och utbud på direktflyg utomlands från Skellefteå Airport.
När det gäller statusen för Norrbotniabanan om fem år är Norrbotniabanegruppens projektledare Elisabeth Sinclair mycket optimistisk.
– Om fem år är det inte långt kvar till 2026 när vi räknar med att Norrbotniabanan är färdigbyggd till Skellefteå. Då pågår också planeringen av det fortsatta bygget upp till Luleå för fullt, säger hon.
Hon är inte alls orolig för att bygget ska avstanna efter att de sju miljarder som Trafikverket nu har i kassan för projektet tagit slut.
– Nej det är helt uteslutet att man bygger en ”återvändsgränd” som slutar i Ånäset. Norrbotniabanan måste byggas upp till Skellefteå för att där komma i kontakt med tvärbanan till Bastuträsk.
Lars Widelund, chef för Port of Skellefteå, tror att utbyggnaden av hamnen kommer att ta ordentlig fart under de närmaste åren och att ”Projekt 2030” ska vara genomfört om fem år.
– Det handlar då om en helt ny 250 meter lång kaj på norra sidan av Kallholmsfjärden. Målet har varit att den ska stå klar 2030 men med etableringen av Northvolt och andra etableringar som kan ha nytta av hamnen så tror jag att den processen kommer att snabbas upp, säger Lars Widelund.