Han är gruppchef för trafikpolisen i Västerbotten och har genom åren stoppat flera förare som hållit för hög hastighet på såväl små som stora vägar runt om i länet.
Utanför Lövånger
Åtalet gäller alltså en man i 30-årsåldern som med sin bil i februari i år passerade en automatisk trafiksäkerhetskontroll – det som brukar kallas för en fartkamera – på E 4 vid Västanbyn, söder om Lövånger.
Bilens hastighet uppmättes till 164 km/tim på på en vägsträcka som då hade 90 som högsta hastighet.
Högsta bötesbeloppet
Bilföraren har enligt åtalet erkänt fortkörningen och åklagare Emil Westlin föreslår 4 000 kronor som påföljd, vilket är det högsta bötesbelopp som finns när det gäller hastighetsöverträdelser
Magnus Holmqvist vid polisen påpekar att det är sällan som fortkörare fastnar i polisens olika kontroller där det, som i detta fall, gått så här fort på vinterväglag.
”Mycket olämpligt”
– Att köra 74 km/tim för fort vintertid på E 4 är ju mycket olämpligt, inte minst sett till den långa bromssträckan och risken för en allvarlig olycka.
– Samtidigt måste det finns flera konkreta uppgifter än bara hög hastighet för att åtalet även ska gälla exempelvis vårdslöshet i trafik, till exempel riskfyllda omkörningar, tillägger Magnus Holmqvist.
FAKTA/FARTKONTROLLER
Polisen mäter hastigheten med laserinstrument och genomsnittshastighetsmätare.
Laserinstrumentet används när polisen står vid vägkanten och gör trafikkontroller.
Genomsnittshastighetsmätaren finns i många av polisens bilar och motorcyklar, både i målade och civila fordon. Mätningen sker rullande, det vill säga att en kontroll kan utföras av ett fordon på vägen.
På de mest olycksdrabbade vägarna finns det automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK, som ofta brukar kallas fartkameror. Dessa finns i form av fasta eller mobila enheter. Informationen i automatisk trafiksäkerhetskontroll överförs automatiskt till polisens utredningsenhet.