Konsumentnämnden i Skellefteå är unik i sitt slag

Skellefteå kommuns konsumentnämnd är unika i Sverige. Men nu väljer Valter Stenberg att lämna skutan efter 30 år på ordförandeposten. Anledningen är att han går i pension.
“Vi är den enda kvarvarande konsumentnämnden i landet“.

Konsumentnämnden i Skellefteå är unika i Sverige. Valter Stenberg lämnar nu ordförandeklubban efter 30 år på posten. Anledningen är att han går i pension.

Konsumentnämnden i Skellefteå är unika i Sverige. Valter Stenberg lämnar nu ordförandeklubban efter 30 år på posten. Anledningen är att han går i pension.

Foto: Peter Krikortz

Skellefteå2023-02-09 15:00

1976, drygt femton år innan Valter Stenberg började som ordförande, startade konsumentnämnden. I samma veva startade även konsumentvägledningen i Skellefteå som fortfarande finns kvar. Många kommuner har tyvärr inte längre kvar denna funktion heller utan hänvisar till Konsumentverkets webbplats Hallå konsument.

– Förut handlade det mest om förköpsrådgivning hos konsumentvägledningen om hur man ska göra innan ett köp. Nu är det mer komplicerade ärenden som tar längre tid, säger han.

Konsumentfrågor är något som legat honom varmt om hjärtat. I mitten på 1980-talet när facket och LO började engagera sig i konsumentpolitiken fick han chansen som konsumentombud genom LO-sektionen.

– Vi fick utbildning inom konsumentområdet, ordnade möten för de anställda på arbetsplatserna och gjorde en del kampanjer för att peppa folk.

Frågorna det handlade om var köpkraft, konkurrens, kunskap, kvalitet och klassperspektivet. Miljöfrågor fanns också med.

– Det kunde bland annat handla om att man inte ska köpa engångsgrillar och miljömärkning.

Han har också ett exempel från butikerna som privatperson. 

– En dålig produkt som inte håller vad den lovar. Då ska du inte vara rädd att reklamera. Jag köpte ett par trådlösa hörlurar och efter en tid när garantin hade gått ut slutade ena örat i hörlurarna att låta. Då gick jag tillbaka till butiken och berättade. Svaret jag fick var, "Vi kan tyvärr inte göra något eftersom garantin hade gått ut" Men jag har inte påverkat produkten på något sätt. Så de gjorde ett återköp. Och jag köpte ett annat par som håller än. Blir vi dåligt bemötta kommer vi inte tillbaka. Här i stan har konsumentvägledningen ett bra samarbete med näringsidkarna. De är också ute och utbildar och lär ut vilka lagar som gäller.

På 1990-talet var det många som lånade mycket pengar. Boräntorna låg på 10-15 procent. Och 1992 höjde Riksbanken räntan till 500 procent under ett kort tag för att försvara kronan men lyckades inte. Den dramatiska utvecklingen hade sitt ursprung i det tidiga 1990-talets kraftiga internationella lågkonjunktur och bieffekterna av den tyska återföreningen 1989. En bostadsbubbla uppstod som tillslut sprack. I Skellefteå innebar det att byggandet stannade upp och bostäder revs. 

Nu 30 år senare upprepar sig historien. Många människor har lånat pengar till låga räntor och nu är räntorna på väg upp.  En del i detta är Ukrainakriget som påverkar den ekonomiska utvecklingen.

När Valter började som ordförande i konsumentnämnden i början av 1990-talet fick de dra igång ett pilotprojekt om skuldsanering och Skellefteå blev första kommunen. I samma veva anställdes Göran Vårås, tidigare Brännström på kommunen för att arbeta med konsumentfrågor. Han är kvar än, numera på konsumentvägledningen.

– Han fick hjälpa folk som hade problem med ekonomin. Nu är folk oroliga igen.

Enligt kronofogdens siffror har också skulderna ökat i Skellefteå under de senaste tre åren, från 271 miljoner kronor till 304 miljoner kronor. I kronofogdemyndighetens register finns det runt 1 400 personer med.

I mitten på 1990-talet började de med prismätningar på matvaror via Konsumentverket som tagit fram en mall. Då var det bara sex orter som var med. Nämndspolitikerna var ute och kollade matpriserna. Men det var hemligt för att inte butikerna skulle justera priserna bara under mätningen.

– Vi var lite som CIA. Vi gick runt i butikerna och hade en mall med cirka 130 varor för detta. I en butik, Matmix på Älvsbacka fick vi inte komma in. Nackdelen med dessa undersökningar är att vi blir så prisfokuserade. I dag upprepas mönstret med stigande matpriser, konstaterar Valter Stenberg.

Men de höll bara på i några år. För det var svårt att hålla mätningarna hemliga. PRO började tidigare än dem och de håller på än.

När Valter tittar framåt ur ett konsumentperspektiv har han både positiva och negativa bilder framför sig när det gäller Skellefteås tillväxt. 

– Det är positivt för stan att vi får ett större utbud av affärer. Men jag är lite rädd när alla handlar på nätet. Det finns ett värde i att ha lokala butiker. Det är också enklare med reklamationer och skapar jobb. Men självklart handlar det om en otrolig utveckling i stan. Det hade nästan ingen trott att det skulle hända. Vi var nästan i en utförsbacke. Men det blev en fantastisk vändning.

Konsumentverksamheten

Konsumentnämnden och konsumentrådgivningen startade 1976. 

Nämnden består av fem ledamöter och fem ersättare. Kommunfullmäktige utser ordförande och vice ordförande. Konsumentnämnden är i personunion med kommunens ledamöter i den gemensamma överförmyndarnämnden med Norsjö, Arjeplog och Malå kommuner.

Rådgivningen består av två konsumentvägledare som hjälper invånare i Skellefteå, Malå och Robertsfors. Det finns också två budget- och skuldrådgivare. De hjälper också invånare i Norsjö och Arjeplog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!