Norran har i flera artiklar skildrat den stora lärarbristen i Skellefteå kommun. Redan i dag saknas omkring 100 behöriga lärare i kommunen, och situationen väntas bli värre i takt med att skolpersonal går i pension och befolkningen växer.
Nu lanserar kommunen ett nytt initiativ som man hoppas ska leda till fler behöriga lärare på Skellefteås skolor.
Kortfattat kommer den som redan har en akademisk utbildning inom matematik, naturvetenskap eller teknik att kunna utbilda sig till lärare genom ett tvåårigt ledarskapsprogram.
– Det är en av många lösningar som vi testar för att få fler lärare, säger Henrik Bolin, avdelningschef för grundskolan.
Kompletterande pedagogiska utbildningar för akademiker är egentligen inget nytt, utan finns redan på många universitet och högskolor i Sverige. Men det unika med denna nya satsning är att den som pluggar får full lön och arbetar som lärare i Skellefteå kommun parallellt med distansstudierna.
Utbildningen sker i samarbete med Luleå tekniska universitet och stiftelsen Teach for Sweden.
– En dag i veckan består av studier, resten av tiden jobbar man som lärare i kommunen. Det är 100 procents lön för 80 procents arbete, säger Henrik Bolin.
Efter lärarexamen får man sedan jobb som matte/no-lärare på högstadienivå.
– Det är framför allt högstadieskolor med svårare förutsättningar som är i behov av personal. På rak arm kan jag nämna Bolidenskolan, Lövångerskolan, Furuskolan, Björnåkersskolan och kanske Örjansskolan, säger Henrik Bolin.
Vilket söktryck räknar ni med?
– Jag vet inte exakt, men det är ett begränsat antal platser. Vi blir glada om det är några per år som nappar på erbjudandet.
Om det här nu är ett så bra upplägg för att få fler lärare, varför har det då inte varit valbart tidigare?
– Vi fick upp ögonen för upplägget tidigare i år, tack vare en person som flyttat hit men som påbörjade programmet i en annan kommun. Vi är glada för möjligheten att testa detta.
För att kunna gå ledarskapsprogrammet behöver man ha genomfört universitetsstudier om minst 90 högskolepoäng i matematik, teknik, fysik, biologi, och/eller kemi. Studierna ska inkludera ett självständigt arbete på minst 15 högskolepoäng.