Kommunen vill sluta mäta luftkvalitén i centrum

Skellefteå kommun vill få bort vagnen som mäter luftkvalitén vid E 4. ”Den har stått på olika platser i 20 år, den borde kunna parkeras någon annanstans”, säger kommunalrådet Lorents Burman (S).

Vagnen mäter kväveoxid vid E 4.

Vagnen mäter kväveoxid vid E 4.

Foto: Nandini Burman

Skellefteå2019-08-26 06:15
undefined
Vagnen mäter kväveoxid vid E 4.

– Den är lite som lyftet. Mätvagnen har alla sett. Om den blir kvar vill vi pynta upp den, sa han lite skämtsamt vid presskonferensen för kommunstyrelsens arbetsutskott och fick medhåll av övriga politiker att den förfular.

Det är nog många förbipasserande som reagerat över den vita vagnen som står intill E 4 centralt och undrat vad den gör där. Sedan 2010 har kommunen haft ett åtgärdsprogram för att förbättra luftmiljön och vagnen mäter luftkvalitén i centrala delen av Skellefteå.

Frågan om mätningarna ska fortsätta har varit upp i kommunstyrelsen. I underlaget påpekas att gränsvärdena för kväveoxid inte överskridits nämnvärt och vissa år inte alls. Enligt skrivelsen från tjänstemännen har en rad åtgärder gjorts, vilket bidragit till att utsläppen inte ökat trots ökande trafikmängder.

Tvekar om mål

Det är orsaken till att kommunen nu väljer att föra en dialog med länsstyrelsen i fråga om mätvagnen ska vara kvar eller inte. Politikerna vill i en skrivelse att länsstyrelsen återkallar uppdraget kommunen fått om att göra ett nytt åtgärdsprogram för luftkvalitet.

Men Länsstyrelsen är tveksamma om luftkvalitétsmålen nås, med tanke på ökad byggnation bland annat. De vill att kommunen redogör för styrande dokument och åtgärder som ska visa att utsläppen inte överskrider miljökvalitetsnormen framöver.

Har satsat

Kommunen pekar på flera saker som de anser kommer att ha betydelse för minskade utsläpp av kväveoxider. Det är bland annat det nya kollektivtrafiksystemet, satsningar på fossilfri kollektivtrafik, den kommande Norrbotniabanan, den nya Centrumbron, satsningar på gång- och cykeltrafik.

I underlaget medger man att exploateringsprojekten närmaste sex åren sannolikt intensifieras och att det periodvis kan leda till högre utsläppsnivåer, men att exploateringarna byggs för att gynna luftkvaliteten över tid. Störst skillnad skulle det göra om den tunga trafiken, som står för 70 procent av utsläppen, istället gick via en ny E 4-dragning öster om stan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!