Kommunen vill ha två järnvägsbroar över älven

En bro ger mer buller och sämre möjligheter för industrin att nyttja bana. De är några åsikter som kommunen har på linjedragningen, enligt ett yttrande till Trafikverket.

Rune Wästerby (MP).

Rune Wästerby (MP).

Foto: Lina Andersson

Skellefteå2018-04-20 06:15
undefined
En eller två broar över älven, där råder det olika åsikter hos Trafikverket och kommunen.

Allmänheten har fått komma med synpunkter på Norrbotniabanans linjedragning. Nu har även kommunen yttrat sig via tekniska nämnden.

Politikerna var eniga om synpunkterna, som nu även ska godkännas av kommunstyrelsen.

Nyttjas bättre

Över lag är man nöjd med linjedragningen.

– Vi tycker att de har hittat en bra korridor och att de undviker konfliktområden, säger Rune Wästerby (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.

undefined
Rune Wästerby (MP).

Däremot enades nämnden om att man hellre vill se två broar med triangelspår över älven än en bro med en driftplats och fyra spår för lokvändning.

Kommunen betonar att utformningen kommer att styra hur järnvägen nyttjas av industrin. Enligt yttrandet tycker man att två spår skapar rationell trafikering och bra koppling till Skelleftehamn, industrierna och banan till Bastuträsk.

Oklart kring vägen till flygplatsen

De pekar även på att lokvändning ger upphov till mer bullerstörning i området för driftsplatsen och större markintrång på norra sidan om älven.

– Men där tror jag att Trafikverket redan har bestämt sig, säger Rune Wästerby.

Enligt Maria Erlandsson, projektledare för Norrbotniabanan vid Trafikverket, motsvarar inte effekten av två broar de ökade kostnaderna på 300–400 miljoner kronor. Det kommer helt enkelt inte att gå tillräckligt många tåg för att motivera den dyrare lösningen.

– Dessutom blir det många bostäder som måste lösas in. Hela Norra Tuvan blir drabbade.

undefined
Maria Erlandsson vid Trafikverket.

Men hon stänger inte dörren helt.

– Vill kommunen betala den ökade kostnaden så kan vi diskutera det.

Bana över landskapet

Rune Wästerby har haft funderingar kring naturskyddsområdet i Innervik.

– Banan går långt in i det. Där verkar de inte ha en helt färdig lösning, men de har öppnat för en lång landskapsbro över våtmarken. Jag hoppas de gör den, säger han.

Enligt Maria Erlandsson är detaljerna inte klara men det är den lösning Trafikverket planerar för.

– Det är över en del av området, en kil som vi måste passera. Bron blir även en passage för jordbruket, djur och friluftsliv, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!