Kusmarkskolan, en F-5 skola med cirka 95 elever, har ”omfattande brister” inom ett flertal områden, enligt ett beslut från Skolinspektionen. Nu riskerar kommunen ett vite på 850 000 kronor om åtgärder inte vidtas.
Utreder inte
Bristerna handlar framförallt om att skolan har misslyckats med att ge särskilt stöd till elever med behov av detta. Lärare ska ha larmat länge, i några fall under flera år, om elevers behov av utredning. Men utredningarna uteblev. Det rör sig sammanlagt om över tio elever, enligt rapporten. Andra elever har utretts, men får inte stödet de har rätt till.
Rektor om de stora problemen: ”Vi jobbar stenhårt med detta nu”Eleverna på skolan får enligt Skolinspektionen varken den trygghet eller studiero de har rätt till. Enligt skolans senaste elevenkät upplever 40 procent av barnen otrygghet på skolan. Skolinspektionen genomförde en tillsyn på skolan den 3 till 5 december i fjol, och fick då ta del av flera oroväckande vittnesmål. Det handlar om återkommande slagsmål, bråk och utåtagerande elever.
Skolinspektionen bedömer att bristerna funnits under en längre tid och rör alltifrån arbetet med särskilt stöd, trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling. Bedömningen är också att problemen ”allvarligt försvårar för eleverna att nå målen för utbildningen.” Det är också motiveringen till det höga vitet.
”Släcka bränder”
Lärare berättar att de får ägna lektionstid åt att ”släcka bränder” och elever som ”går bärsärkagång och kastar saker.”
Många av konflikterna sker i korridorer, trapphus och på skolgården. Men även under lektionstid störs studieron av utåtagerande elever, delvis för att lärare då måste ”reda ut bråk” som inträffat på rasten.
Det förekommer också kränkningar på skolan, som inte alltid utreds: Elever som retas, tar varandras kläder eller kränkningar i samband med bråk.
Lärare vittnar också om hot från elevers sida – ”om jag inte får göra så här, så säger jag hemma att du slår mig”, berättar exempelvis en lärare.
Personal på skolan uppger att skolans trångboddhet bidrar till den otrygghet som finns. Det ”saknas utrymme att gå undan.” Lärare kan till exempel inte visa ut en stökig elev från klassrummet, eftersom det då blir ”stökigt och otryggt i korridoren.”
Det finns ordningsregler på skolan, men inspektörernas samtal med både elever och lärare visar att de är svåra att upprätthålla. Elever upplever att lärare gör olika – och lärare att regelbrott kan vara svåra att förhindra. Exempelvis är spring i korridorer inte tillåtet, men ”man hinner inte stoppa alla”, berättar en lärare.
Skolinspektionen pekar även på brister i elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete, bland annat att en psykolog inte deltagit i arbetet på Kusmarksskolan.
Ytterligare en brist handlar om det systematiska kvalitetsarbetet. Bland annat att rektor är den som skriver en kvalitetsrapport, medan lärarna skriver arbets- och utvecklingsplan. Enligt lärare är rektor inte inblandade i det senare arbete, och lärare uppger sig inte ens ha sett rektorns kvalitetsrapport.
Frånvarande rektor
Skolans rektor är även ansvarig även för Ersmarkskolan F-5, samt fritidshemmen i Sandfors och Kusmark. Rektorn uppger själv att hon befinner sig på skolan ”en halv till en dag i veckan.” Enligt lärarna på skolan rör det sig snarare om ”totalt en dag på fyra veckor”, medan eleverna säger att rektorn ”aldrig är här.”
I en intervju med förvaltningschef en vecka efter tillsynsbesöket uppges att rektor ska öka sin närvaro på skolan.
Senast den 8 maj vill Skolinspektionen se en delredovisning av hur arbetet fortskrider. För att undvika ett vite måste åtgärder för att avhjälp bristerna ha vidtagits den 3 augusti 2020.