Kollektivtrafik, flyg och taxi påverkas av virusoro

Färre flygpassagerare och många avbokningar av flygtaxi, slut på handsprit och mer städning i bussar samt taxibilar. Det är några effekter som spridningen av coronaviruset fått i Skellefteå.

Oron för coronaviruset märks framför allt av när det gäller flygresor.

Oron för coronaviruset märks framför allt av när det gäller flygresor.

Foto: Arkivbilder

Skellefteå2020-03-12 17:00
undefined
Oron för coronaviruset märks framför allt av när det gäller flygresor.

Detta trots att det inte har konstaterats att viruset ännu har fått en samhällsspridning.

Skellefteå Taxi rapporterar 18 avbokningar på flygkörningar på torsdagsmorgonen.

– Det är första dagen med så många avbokningar. Anledningen kan vara att det kom många restriktioner i går, säger vd Andreas Olofsson.

– Annars har vi inte sett någon nedgång av resor än, tillägger han.

LIVE: Det senaste om Coronaviruset – följ Norrans direktrapportJakten på viruset: Så undersöks om smittan från allmän spridning i Västerbotten

Kraftig minskning

Enligt Malin Burlin Lundmark, kommersiellt ansvarig vid Skellefteå Airport, märker de av en minskning av passagerare. Det gäller både reguljär- och charterflyg. De har däremot inte inblick i bokningen och hänvisar till SAS.

Freja Annamatz presschef för SAS i Sverige skriver i ett mejl: “Vi har sett en kraftig minskning av efterfrågan på resor i SAS generellt med anledning av den osäkerhet som råder kring situationen. Det gäller resor i stort, och då främst till Europa. Jag har inga specifika siffror för Skellefteå. Vi gör ändringar i vårt trafikprogram och kommunicerar eventuella förändringar och inställda flyg till kunderna. Vi rapporterar trafiktal månadsvis och kommer då att återkomma till hur utvecklingen ser ut.”

Skellefteå Airports åtgärder handlar om att de tidigare satt upp skyltar i terminalen med information från Folkhälsomyndigheten kring Covid–19. De har även satt upp information om vikten av god handhygien på toaletterna och uppdaterat städrutinerna för att minimera smittspridning.

Risk i bilar

Den allra största delen av körningarna som Skellefteå Taxi har gäller färdtjänst. En stor del av dessa kunder faller inom riskgruppen för coronaviruset.

– Vi har fått många frågor från både personal och kunder om detta. Det handlar om att bilar skulle kunna bli kontaminerade.

Enligt Andreas Olofsson följer företagets anställda Folkhälsomyndighetens allmänna råd om att stanna hemma vid sjukdom och ha extra god handhygien. Bilarna ska också rengöras mer än normalt.

Han påpekar också att det här viruset faller under smittskyddslagen vilket innebär att smittade eller misstänkt smittade personer inte kan nyttja deras taxibilar för regionfinansierade sjukresor till och från vårdinrättningar.

Men i teorin kan vem som helst boka en vanlig taxi för transport.

– Ja, det är klart att det skulle kunna vara en risk, men vi kan så klart inte göra medicinska bedömningar.

Provtagning sker nu också i Skellefteå – ”Man får absolut inte komma oanmäld”Nu ska riskgrupperna skyddas: ”Vi har alla ett individuellt ansvar”

Riskmedvetna

Skellefteå Buss kan än så länge bara märka en svag minskning av resandet, som kan falla inom normalvariationen efter sportlovet.

– Tidigast nästa vecka kanske vi kan säga mer, säger vd Marie Larsson.

När det gäller personalen följer de Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Är personer friska ska de jobba och har de sjukdomssymtom ska de sjukskriva sig och ta kontakt med 1177 för rådgivning.

– Vi kommer att informera chaufförerna löpande nu om läget och om att de ska vara riskmedvetna. Det handlar om att hålla god handhygien och tvätta sig med tvål. Handsprit går inte att få tag på. Vi har sökt men inte fått tag på det, annars hade vi kunnat ha det i bussarna – även för resenärerna.

undefined
Marie Larsson, vd vid Skellefteå Buss.

Har en lista

Skellefteå Buss inför också extra städning från och med i morgon, både i bussar och i lokaler.

Än så länge behöver de inte ställa in några bussresor.

– Men situationen kan bli en annan om många chaufförer blir sjuka. Då kommer vi att köra efter en priolista, som vi redan tagit fram, där turer med färre resenärer prioriteras ned.

Marie Larsson är även med i beredskapsgruppen för hela kommunkoncernen som träffas regelbundet.

– Tanken är att vi ska få en gemensam lägesbild och information om åtgärder i hela koncernen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!