Fler Skelleftebor letar röda lappar

Allt fler väljer att leta efter röda lappar när de handlar hos Skellefteås stora livsmedelsbutiker. Det berättar butikscheferna när Norran gör en rundringning: ”Absolut, det är inget snack om det”, säger Per Sjöström på ICA Supermarket.

Efterfrågan kring klippvaror med nedsatt pris ökar i Skellefteå. Eira Sjöström arbetar tillsammans med sin man Per på ICA Supermarket i Skellefteå.

Efterfrågan kring klippvaror med nedsatt pris ökar i Skellefteå. Eira Sjöström arbetar tillsammans med sin man Per på ICA Supermarket i Skellefteå.

Foto: Calle Jonsson

Skellefteå2022-12-07 06:00

Efterfrågan kring klippvaror med nedsatt pris ökar i Skellefteå. Växande klimattänk och den stigande inflationen kan vara orsaken, tror de butikschefer Norran talar med.

– Sannolikheten är väl rätt hög att man börjar titta i plånboken, säger Jörgen Furberg, butikschef på Stora COOP Norrböle. 

– Ja, precis, inflationen slår ju så många väljer att köpa när något är till nedsatt pris, säger Alexander Björk, butikschef på ICA Kvantum.

Även Per Sjöström, butikschef på ICA Supermarket håller med.

– Absolut, det är inget snack om det. Varor som håller på att gå ut ur datum har vi alla butiker en specifik plats för. En speciell kyl och den kylen töms fort. Många kunder söker upp lappen först för att göra en bra affär men även för att man är mån om klimatet helt enkelt, säger han. 

undefined
Per Sjöström, butikschef på ICA Supermarket.

Klimatpåverkan är något som inte bara kunderna är medvetna om. Butikerna arbetar mer aktivt än tidigare med att minska sitt matsvinn. 

– Vi har alltid jättemycket möten om det, alla är superengagerade. Med de samarbeten vi ska ha framför oss så kommer vi inte kasta någonting, säger Per Sjöström.

– Man ska ju inte kasta någonting. Det skriker i hela kroppen när man ska kasta grejer, det går ju inte, säger Per Sjöström.

Även Alexander Björk berättar att de ständigt är på alerten:

– Vi kollar igenom diskarna och känner på maten. Om vi ser en chans att minska vår påverkan så försöker vi ta den, säger han.

Jörgen Furberg:

– Vi jobbar på samma sätt som de andra, vi går igenom och försöker plocka bort korta datum, märka ner det och försöker sälja ut det hellre än att ta bort det. 

undefined
Idag köps mer prissänkta klippvaror än tidigare.

Något som har underlättat det arbetet är den teknologiska utveckling som skett. Butikerna får nu hjälp att se vad som saknas och inte. 

– Allt är ju datoriserat idag. Man har ju automatiska orderverktyg. Vi har datorer som beställer. Inga ICA-butiker beställer varor själv, säger Per Sjöström. 

Gällande bortskänkande av varor arbetar ICA och COOP på olika sätt.

Skänker ni bort varor och isåfall hur mycket?

– Ja, men någon exakt siffra är svår och säga, men de kommer med ungefär två kundvagnar, tre dagar i veckan och det brukar fyllas upp, säger ICA:s Alexander Björk.

– Nej, COOP har inte gjort det, säger Jörgen Furberg.

Denna utveckling har däremot inte varit positiv för alla delar av samhället. ICA Kvantum har sedan tidigare ett samarbete med Skellefteå Stadsmission där flera varor med kort utgångsdatum skänkes bort. Att dessa nu oftare köps upp av kunder är något som påverkat Stadsmissionen negativt. 

– Vi har ju haft ett jättefint samarbete med ICA Kvantum där vi hämtar svinnvaror från dem. Där har vi märkt av under hösten att det kommer in färre varor som vi kan dela ut eller använda, säger Magnus Hammega, föreståndare för Skellefteå Stadsmission.

Att kunderna väljer att blicka mer mot prissänkta varor verkar dock inte stoppa Skellefteborna från att unna sig. Precis som majoriteten av restaurangerna i Skellefteå går även livsmedelsbutikernas “lyxigare” sortiment och råvaror fortsatt bra. 

– Jag tror ändå på något vis att i tuffa tider unnar man sig ändå, säger Per Sjöström. 

– Samtidigt vill folk unna sig så vi har fortfarande gott om kunder i vår manuella del så folk unnar sig ändå också, säger Alexander Björk.

.

.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!