Anrikt företag kan lämna Skellefteå

1945 startade bröderna Göran och Birger Lundberg en smedja på föräldrarnas gård som låg alldeles i närheten av platsen där Eddahallen nu ligger. I dag drivs verksamheten av företaget Lännen MCE, som tidigare hette Lundberg Hymas AB, på Hedensbyn. Nu kan verksamheten flyttas till Finland.

Det kan bli så att Lännen MCE, som tidigare hette Lundberg Hymas AB, flyttar verksamheten till Finland. ”Det är tragiskt, företaget är en del av Skellefteås industrihistoria”, säger fabrikschefen Martin Berntsson. Bilden är från 2018.

Det kan bli så att Lännen MCE, som tidigare hette Lundberg Hymas AB, flyttar verksamheten till Finland. ”Det är tragiskt, företaget är en del av Skellefteås industrihistoria”, säger fabrikschefen Martin Berntsson. Bilden är från 2018.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2023-02-03 20:00

Bröderna Lundbergs lastmaskin, som utvecklades 1951 och fick benämningen baklastare, var ett mycket framgångsrikt koncept som vände upp och ner på begreppen inom entreprenadbranschen. Genom att vända på hytten på en jordbrukstraktor och sätta lastaggregatet bak, föddes ett maskinkoncept som blev grunden till dagens moderna lastmaskiner.

1972 nådde företaget toppen när det gäller antalet anställda. Då arbetade flera hundra personer i fabriken.

undefined
Bröderna Lundbergs maskinkoncept blev grunden till dagens moderna lastmaskiner.

Efter några ägarbyten kom företaget senare att heta Lundberg Hymas AB. 2008 kom det finska företaget Lännen, som tillverkar grävlastare i Loimaa i södra Finland, in som ny ägare. När Lundberg Hymas och Lännen Tractors slogs ihop i höstas bytte företaget namn till Lännen MCE. Sedan dess har försäljningsavdelningen funnits i Jönköping medan produktionen skett i Skellefteå.

Nu kan verksamheten flyttas från Hedensbyn till Loimaa, där Lännen har sitt huvudkontor. Martin Berntsson, fabrikschef i Skellefteå, säger att det på fredagsmorgonen skickades in en förhandlingsframställan till berörda fackförbund om en större omorganisation.

– I praktiken innebär det att produktionen ska flyttas till vårt moderbolag, säger han.

I nuläget är det oklart om hela eller delar av verksamheten kommer att flyttas till Finland.

– Vår målsättning är att delar ska kunna vara kvar i Skellefteå, men tanken är att merparten ska flyttas till Finland. Exakt vilken omfattning det kan bli vet vi inte förrän vi haft förhandling med fackförbunden, säger Martin Berntsson.

undefined
Lastmaskinen, som utvecklades 1951 och fick benämningen baklastare, var ett mycket framgångsrikt koncept. Bilden är från ett reportage på Lundberg Hymas år 2018.

I dag har företaget ungefär 25 anställda i Skellefteå. Martin Berntsson säger att det känns väldigt tråkigt att verksamheten kan flyttas till Finland.

– Det är tragiskt, företaget är en del av Skellefteås industrihistoria.

Han säger att det i huvudsak är ekonomiska förklaringar till att bolaget nu vill flytta verksamheten till Finland. Det ska dock inte ha att göra med sviktande försäljning, företaget har nämligen haft välfyllda orderböcker den senaste tiden.

– Vi har haft en fantastisk försäljningsutveckling de senaste åren, så det handlar inte om det. Det handlar snarare om en kombination av inflation, prisökningar och leveransproblem på grund av pandemin. Det är en mängd faktorer som spelar in, säger Martin Berntsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!