Byggnadsarbetarna från NCC gör ett mellanbjälklag, det som är tak för den nedre våningen och golv för den övre.
På denna betong ska folk i framtiden parkera och då befinner de sig på däck två av totalt tre.
Betongen landar på rätt plats via ett långt rör från betongbilen, som står parkerad ute på Storgatan. Kristoffer Sundqvist ser till att den fördelas jämnt i rutnätet av järn, armeringen, som ska hjälpa betongen att hålla ihop när bilarna kommer.
När betongen kommit på plats tar gubbe nummer två vid. Han kör runt en vibrator i den lösa betongen så att alla eventuella luftfickor ska försvinna.
Till sist tar gubbe tre vid, och drar en lång och tung raka på den mjuka ytan. Mikael Hellberg drar försiktigt en sådan sloda, som de kallas, och lyckas han väl så ska du inte snubbla på ojämnheter när du går på det blivande däcket, där det förutom grå betong inte kommer att finnas något mera golvmaterial.
Bara målade linjer, som får ett mellanrum av 2,60 meter.
– Normen för parkeringar är 2,50 men vi ska ha extra breda rutor så det ska kännas bekvämt att parkera, säger Pär Kågström, förvaltare på fastighetsbolaget Nordvestor.
Vi tittar in i det nedersta parkeringsdäcket där det ännu finns en skog av stöttor för att hålla uppe det nygjutna taket.
– Men det ska bli en stor rymd och det ska inte bli några problem med trånga passager, säger Pär Kågström.
– Vi väljer också att ha sneda platser och enkelriktad trafik för att det ska bli enkelt.
Det är redan klart att Aimo Park ska hyra parkeringshuset och sköta driften.
- Men vi ska ha en delaktighet kring taxor och andra regler. Vi kommer att ha rimliga taxor, och har en dialog med kommunens parkeringsavdelning så att vi ska ligga på ungefär samma nivåer, säger Pär Kågström.
I november ska parkeringshuset stå klart och tanken är att det offentliga öppnandet blir sista helgen i november, lagom till julhandeln.
Fakta
Plats: CK-parkeringen i centrala Skellefteå
Antal våningar: Tre, alla är ovan jord.
Fasad: Glas och plåt
In- och utfart: Blir mot Skeppargatan.
Byggherre: CK Citykompaniet AB, som är ett dotterbolag till Nordvestor.
Får: Cirka 256 parkeringsplatser för bilar
Dessutom: Cykelparkering.
Laddning: Det ska erbjudas laddning av elbilar, och övervägs också laddning av elcyklar.
Öppet: Dygnet runt
Namn: Vad parkeringshuset ska heta är inte bestämt än
Byggkostnad: 60-70 miljoner.
Utförs: Av ett 10-tal byggnadsarbetare på NCC.