Sedan 2016 registreras ungefär 2 000 nya A-traktorer och mobedbilar per år. I och med den detta har också olycksstatistiken ökat markant sedan 2017.
– Det är klart att de här ungdomar är mindre skyddade i trafiken än övriga trafikanter. De kan flyga genom framrutan eller allvarligt slå huvudet i instrumentbrädan då de slungas framåt av farten, säger Peter Enmark, gruppchef vid Skelleftepolisen.
Under 2021 var A-traktorer och mopedbilar iblandade i tretton olyckor i länet som resulterade i 20 skadade personer.
– Det är otroligt olyckligt om föräldrar låter sina barn trimma fordonen. Det finns en hastighet som är utsatt för dessa fordon och då ska man köra utifrån den, säger han.
Den lagliga hastighetsbegränsningen för en A-traktor är 30 kilometer i timmen.
– Om en förälder tillåter sitt barn att trimma sitt fordon kan vårdnadshavaren bli dömd för tillåtande av olovlig körning, säger Peter Enmark.
Sedan tidigare har Transportstyrelsen fått i uppdrag av regeringen att utreda reglerna för A-traktorer. Nu står det klart att det blir en förändring i regelverket. Bland annat kommer bälteskrav införas och hastigheten kommer inte att höjas.
I Skellefteå finns det just nu 614 registrerade A-traktorer och 178 mopedbilar. När Norran pratade med några ungdomar var det blandade åsikter om säkerhetskraven i fordonen och om bältesanvändning.
Tjejerna Tyra Lundström och Leah Lärneklev förstår själva att det skulle sluta illa för dem om de krockade med sina mopedbilar.
– Det är klar vi att vi inte skulle ha en chans om vi skulle krocka med en bil, vi kör egentligen bara en plastlåda, säger Tyra Lundström.
Hon och Leah Lärneklev använder alltid bälte då de kör.
– Det är en helt annan kultur med användning av bilbälte i A-traktorer, vissa använder inte det alls, säger Leah Lärneklev.
Hugo Zetterlund är en av dem som inte alltid använder bilbälte.
– Jag brukar inte göra det, men vi får se hur de nya reglerna blir, säger han.
Några av killarna använder bara bilbälte på vissa ställen.
– Jag använder det på E4 eller på vägar som är mer trafikerade, säger Oliver Häggman.
– Jag har på mig bilbältet om jag åker med någon som jag känner mig otrygg med, säger Edward Harnesk.
Ingen av killarna skulle sätta sig i en mopedbil – de anser att det är för osäkert.
– Det är livsfarligt att sätta sig i en sådan, säger Edward Harnesk.
Nya regler
Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.
Källa: Transportstyrelsen