Företaget har utbildningstillståndet från Transportstyrelsen klart efter några månaders dialog.
– Det kommer att vara mellan 8 och 16 elever i den första kullen, bland annat för att det sker en intrimning. Sedan siktar vi på fulla klasser, 25 elever, och intagning ungefär varje kvartal, berättar Olov Hultdin.
Elevintaget sker från hela världen, bland annat Indien, Mellanöstern och Europa.
Green Flight Academy har anställt fem instruktörer. Utbildningen har dessutom tre elflygplan och ett traditionellt dieseldrivet Piper på plats på Skellefteå Airport.
– Vi har ett till Piper på väg så vi kommer att ha fem plan vid starten, berättar Olov Hultdin.
Skolan har redan före starten rönt stort intresse. Flera medier – både svenska och internationella – som besökt Skellefteå för Sara kulturhus och Northvolt har också uppmärksammat utbildningen.
– Vi anser att vi är en del av det centrum som bygger hållbarhet med utgångspunkt från Skellefteå, förklarar Olov Hultdin.
Det var i början av juni 2021 som planerna att etablera en trafikflygskola i Skellefteå offentliggjordes.
Bakom Green Flight Academy står Skellefteföretaget No Plan B och N3B Aviator som sysslar med affärsutveckling inom flygbranschen. Huvudägare är No Plan B. Olov Huldtdn berättar att Skellefteå kommun och Skellefteå Airport också varit mycket stödjande.
– Det har varit som ett samarbetsprojekt även om det inte har varit formaliserat som ett partnerskap, säger han.