Den nya lokalen är på 470 kvadratmeter, en klar utökning jämfört med den nuvarande på 120 kvadratmeter. Flyttlasset går i september om allt går som planerat. Satsningen innebär både nyanställning av personal och ett större sortiment.
– Vi kommer att utöka vår hundträningsdel med våra egna produkter som vi tillverkar själva. Vi vill nischa oss mer, Skellefteå har fått en ny hundträningshall förra året. Dit kommer fler och fler som behöver grejer till den. Sen vill vi öka kattdelen, nu ligger den lite gömd i hörnet, berättar Johanna Strålberg Lundkvist.
Sedan tidigare huserar Trampolinhuset, Padel24Seven, Budsba Restaurang & Catering och Husqvarna i huset. Björkis Hundcenter kommer att dela ingång med den sistnämnda.
Just nu ligger butiken lite gömd på Servicegatan. Johanna Strålberg Lundkvist tror att det finns stor potential med ett mer synligt läge.
– Vi fick veta vår nya hyra och den är lite väl dyr med tanke på vad den här lokalen är värd. Vi är ganska ”bakom”, syns inte så mycket, och vi tror att det finns folk som inte har sett oss ännu. Vi har mer att ge men där vi är nu kommer vi inte längre, vi är trångbodda.
Tidigare huserade butiken, som startade i Skellefteå i början av 90-talet, i en lokal på Södra Järnvägsgatan och flytten till Solbacken gjordes i samband med att bygget av kulturhuset drog igång.
– Då blev det lite panik. Vi tappade parkeringar, vägar stängdes av, vi tänkte: ”Vad gör vi nu? Vi kommer inte kunna få kunder till butiken!” Vi sökte med ljus och lykta efter en ny lokal innan vi fick nys om den på Solbacken. Det blev svettigt … men vi är vana att svettas, berättar Sune Strålberg.
Han är pappa till Johanna och äger Björkis Hundcenter tillsammans med frun Anna Strålberg. Han fyller 71 år i år, och menar att det är aldrig för sent för att satsa.
– Vi vet att vi inte kommer att tappa de kunder vi har i dag. Sen kommer Biltema och andra aktörer i närheten att locka nya kunder. Skellefteå blomstrar så det bara knakar om det, vi tror på stan. Det känns viktigt att värna det lokala här uppe, de stora kedjorna klarar sig alltid. Och butikerna på nätet, de dumpar priser, men hundfolk kommer inte bara in och köper tuggben, de är sociala och vill prata. Det har vi märkt av under alla år.