Temat för dagen var ”Workshop – intressanta framtidsfrågor för snickeri- och träindustrin”. Representanter för ungefär ett dussin trä- och snickeriföretag var närvarande under dagen som också bland annat innehöll punkter som ”snickeriindustrins behov av råvara” och ”Nya affärsmöjligheter med digital kommunikation”.
Olika modeller
Intresset för expansion på nya marknader är alltid stort och Business Swedens Katharina Saalo tipsade om hur företagen kan tänka.
Bolag som vill på export bör ställa sig frågor som: Varför?, vad?, vem?, vart?, hur? och när?
Hur ska affärsplanen se ut och är det en viss produkt som man tror på – att den kan ta en plats på andra marknader. Saalo berättade hur olika modeller kan se ut och vilka frågor som är absolut nödvändiga.
En sådan sak är till exempel hur man vill nå marknaden, via e-handel, traditionell butik eller via återförsäljare?
Finna kapaciteten?
Analyser måste göras löpande: Är företaget moget att satsa på export? Har vi egentligen analyserat regelverket för det landet tillräckligt?
Salo betonade också att en satsning på internationalisering kräver saker som kapacitet och resurser.