Skyhöga dieselpriser håller på att knäcka trafikbolagen

Det rekordhöga dieselpriset slår hårt mot buss- och taxibolagen i Skellefteå. ”Det har blivit en katastrof. Smärtgränsen är redan nådd”, säger Andreas Olofsson, vd på Skellefteå taxi.

De höga dieselpriserna håller på att knäcka trafikbolagen i Skellefteå.

De höga dieselpriserna håller på att knäcka trafikbolagen i Skellefteå.

Foto: Fredrik Persson/TT

Skellefteå2022-03-12 11:00

På onsdagsmorgonen steg dieselpriset med 1,25 kronor per liter till 28,22 kronor. Det är det högsta priset någonsin i Sverige. Anledningen till onsdagens höjning var att oljepriserna steg kraftigt under tisdagen. Dieseln sänktes på torsdagen med 1,65 kronor till 26,57 kronor litern. 

undefined
”Det kom som en chock för hela branschen”, säger Harriet Söder, vd på Länstrafiken, om de skyhöga drivmedelpriserna.

Länstrafiken kände av de stigande drivmedelpriserna redan i höstas. Harriet Söder, vd på Länstrafiken, berättar att den här höjningen kom som en chock för hela branschen.

– Det här påverkar, och kommer att påverka oss mycket framöver. Trafikföretagen lider av den här situationen, säger hon. 

Kostnaderna hamnar framför allt på länets kommuner och regionen som beställer trafiken hos länstrafiken. Bussbolagen ersätts för höjda priser via en indexklausul. De pengarna betalas ut först ett par månader senare. 

– När vi tecknade avtal bestämdes ersättningen utifrån en indexklausul baserat på aktuellt drivmedelspris. Med den kraftiga kostnadsutvecklingen vi ser nu påverkas våra kostnader i väldigt stor omfattning, säger Harriet Söder.

Hon konstaterar att det finns en oro för hur det kommer att påverka kommunernas och regionens möjlighet att behålla sin kollektivtrafik i samma utsträckning som i dag.

undefined
Andreas Olofsson, vd på Skellefteå taxi, känner oro för framtiden.

Skellefteå taxi påverkas enormt mycket av de skenande priserna, bekräftar företagets vd Andreas Olofsson.

– Det har blivit en katastrof, vi hoppas att staten snart går in och gör något åt skatterna. Våra avtal är inte konstruerade för att klara av sådana här situationer, säger han och tillägger:

– I det korta perspektivet kommer vår verksamhet att rulla på som vanligt. Men smärtgränsen är redan nådd. 

undefined
Marie Larsson, vd på Skellefteå buss, ser allvaret i situationen och försöker nu lägga fokus på nya lösningar.

Skellefteå buss vd Marie Larsson känner förstås också oro för chockhöjningen. Men hon ser inte bara mörker i situationen.

– Det är klart att vi påverkas. Men det här medför också en möjlighet för invånarna att tänka på nya sätt. Många hushåll har mer än en bil, när man i stället kan välja att åka kollektivt. Prisbilden för privatpersoner kan pressa på beteendeförändringar som även leder till en minskad klimatbelastning.

Marie Larsson tror att alla bör ställa in sig på att dieselpriserna inte kommer att sjunka inom snar framtid. 

– Vi utgår från det och lägger stor vikt vid att ställa om till fossilfritt, lokalproducerat bränsle, som biogas och el, i den mån vi kan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!