Skellefteå Bryggeri gjorde braksuccé på mässan Nolia Beer X-mas Festival i Umeå den gångna helgen. X-mas-varianten är en lite mindre upplaga av Nolia Beer som genom slot-tider reglerade att inte alla besökare kom samtidigt. Bryggeriet vann priset ”Nolia Beer Master” med Kallholmen levande lager som innebär att det levererade mässans bästa öl alla kategorier. Samma öl tog dessutom guld i Klassen lager, medan bryggeriets Vintage Ale 2021 tog guld i klassen Ale och Ipa.
WSP i Skellefteå inviger på fredag sitt nya kontor med koncern vd Håkan Danielsson på plats. Det nya WSP-kontoret ligger centralt, vägg i vägg med stadshotellet, en byggnad som tidigare inhyste kommunens Bygg- och Miljökontor. Ett 60-tal ingenjörer och samhällsutvecklare jobbar på WSP i Skellefteå idag men siktet är inställt på att växa. Kontoret har 80 platser. ”Det är mycket som händer i regionen nu, till exempel ger etableringen av Northvolt många ringar på vattnet. En utmaning för oss, precis som för många andra i branschen, är att knyta till oss ny kompetens. Vår målsättning är att växa i Skellefteå, säger Håkan Danielsson, vd WSP Sverige ett pressmeddelande.
Jens Mårtensson lämnar Skelleftebyrån Krux där han är vd och delägare. Han skriver bland annat ”Efter drygt 20 fantastiska år på Krux är det dags att komma ut på nya äventyr. Under de här åren har man haft förmånen att träffa och lära känna många härliga människor, såväl som medarbetare som kunder och branschkollegor. Många är de och kul har vi haft.” De andra tre delägarna kvartstår. Rekryteringen av en ny vd inleds nu.
Småländska JGA investerar i en virkestork från Valutec till sitt sågverk i Linneryd. Det är en TC-kanaltork med en årskapacitet på 80 000 kubikmeter som kommer att användas för att torka hela sågverkets brädproduktion. I framtiden planerar JGA planerar att öka dagens årsproduktion på 250 000 kubikmeter till 400 000 vilket den nya TC torken möjliggör. ”Det är hedrande att JGA väljer oss igen. Vi känner varandra väl och har haft ett bra samarbete under många år”, säger Jon Lindberg, försäljningschef på Valutec.
Blir något tillräckligt omtalat dyker det snart upp på en tröja nära dig. Skellefteföretaget tillika butiken The Local Store har nu lanserat ”Local Landmarks”, det vill säga med lokala landmärken som motiv. På tröjorna återfinns bland annat Lejonströmsbron, Skellefteå Kraft Arena, Sara Kulturhus och Lyftet, med flera…