Så drabbades Skellefteå av det globala IT-haveriet

Busstrafiken i Skellefteå påverkades av de globala it-problemen under fredagen. Teknikstrulet gjorde att det delvis inte gick att köpa biljetter via appen. Dessutom hade flera butiker problem med sitt betalsystem.

Marie Larsson, vd för Skellefteå Buss, bekräftar att företaget drabbats av it-störningar som påverkar företag över hela världen. ”Vi har kallat in extrapersonal inför helgen, för att arbeta med manuella rutiner”, säger hon.

Marie Larsson, vd för Skellefteå Buss, bekräftar att företaget drabbats av it-störningar som påverkar företag över hela världen. ”Vi har kallat in extrapersonal inför helgen, för att arbeta med manuella rutiner”, säger hon.

Foto: Kollage

Skellefteå2024-07-19 09:48

It-haveriet ledde till att flera av Skellefteå Buss datorsystem slutade fungera under fredagen. Appen där passagerarna kan köpa sina biljetter låg nere och även det interna systemet de använder för att leda trafiken.

– Vi kommer inte in våra datasystem och vi har haft ganska stora utmaningar med att säkra trafikutbudet, säger Marie Larsson, vd för Skellefteå Buss. 

Följden blev att Skellefteå Buss behövde gå över till manuella rutiner. 

– Vi har kallat in extrapersonal under helgen för att läsa i listor och helt enkelt hjälpas åt med de manuella rutinerna som är mer krävande, säger Marie Larsson. 

Vid 16-tiden meddelade Skellefteå Buss att problemet åtgärdats och att de vanliga systemen fungerade som vanligt igen. 

Under dagen hade även flera butiker i Skellefteå problem, bland annat Biltema och Åhléns.  

Vi har varit i kontakt med anställda på Biltema, som inte velat kommentera hur det påverkat butiken på Solbacken. Men i Umeå och i Luleå behövde Biltema-butikerna hålla stängt på grund av strulet. 

– Det är en driftstörning i vårt centrala system, sa företagets presstalesperson Johan Gerdevåg till Aftonbladet

Liknande problem uppstod på Åhléns varuhus i hela landet, så även på varuhuset i Skellefteå.  

– Det var på förmiddagen som vi inte kom in i våra datorer men nu har alla varuhus iallafall minst en kassa igång, säger Monica Hultgren, kommunikatör på Åhléns, under eftermiddagen. 

Globalt var det problem i flygtrafiken men i Skellefteå gick flygen som vanligt. 

– Vi har inga problem överhuvudtaget. Men peppar peppar, säger Peter Wiklund, som arbetar som jourhavande verksamhetsansvarig på flygplatsen denna vecka. 

Detsamma gällde hos Region Västerbotten.  

– Vi använder inte Crowdstrike, det mjukvaruföretag som verkar ha drabbats av IT-problem, säger Pernilla Koskela, sektionschef på CIMT, Centrum för informationsteknik och medicinsk teknik, vid Region Västerbotten. 

Haveriet har kopplingar till det globala cybersäkerhetsföretag Crowdstrike och drabbade även mjukvarujätten Microsofts operativsystem Windows. 

Många av Windows-användare möttes därför under fredagen av en blå skärm med ett felmeddelande på sina datorer. På eftermiddagen meddelade Crowdstrike att problemen vara lösta. Det finns inga misstankar om att en cyberattack ska ha orsakat haveriet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!