Josephine är nu en av nio elever som går programmet för kommersiellt trafikflyg på Green Flight Academy, en utbildning som utgår från Campus Skellefteå och där de första blir klara 2024. Eleverna kommer från Kanada, Tyskland, Frankrike, Australien, Holland, Indien, Skottland, samt Norge och Finland, och är mellan 18 och 30 år gamla.
– Det är små kullar hela tiden och de byggs ihop till klasser allt eftersom, säger Cecilia Holmlund, platschef på Green Flight Academy.
Josephine började utbildningen den 21 november i fjol, men flytten från Karlstein utanför Frankfurt till Skellefteå skedde några dagar tidigare.
– Skellefteå är trevligt. Det är så lugnt här, konstaterar Josephine, då vi möts på Campus.
– Jag har ingen bil, så det är bra att det går att vandra till det mesta, berättar Josephine vidare.
Hon bor i studentbostäderna på Campus Skellefteå ett stenkast från utbildningslokalerna, som utvecklats speciellt för Green Flight Academys verksamhet. Det andra ”hemmet” finns en dryg mil bort, på Skellefteå Airport, där utbildningen har en egen hangar och Josephines flygtimmar kommer att öka i takt med att sommaren närmar sig.
Josephine berättar att flygandet bokstavligen kom med modersmjölken eftersom hennes mor är flygvärdinna.
– Jag har åkt världen runt med henne. Att bli pilot har varit min dröm ända sedan jag var barn, konstaterar hon.
Att det blev Skellefteå och Green Flight Academy var lite av en slump.
– Jag sökte efter lämpliga utbildningar på internet. Jag såg en annons, sökte och gjorde intagningstestet, berättar Josephine som då, i mars 2022, var på väg att slutföra den tyska motsvarigheten till gymnasiet på hemmaplan.
Josephine har nu kommit en bit på vägen. Hon har bland annat gjort sin första soloflygning och har ett 50-tal flygtimmar. Utbildningen omfattar bland annat omfattar mer än 200 timmars flygträning i en- och flermotoriga flygplan.
30 procent av flygtimmarna sker med ett elflygplan, Pipistrel Velis Electro, som gör utbildningen unik.
– Det är ovanligt att en flygskola har en flotta av så nya plan som vi har, förklarar Cecilia Holmlund.
Elflygplanen kan endast flygas under visuella förhållanden och övrig utbildning sker med nya flygplan med bränslesnåla dieselmotorer.
Josephine har också hittat nya vänner genom utbildningen genom studiekamraterna.,
– Vi har kommit nära varandra och hittar på mycket tillsammans, berättar hon
Efter 18-20 månaders utbildning kommer Josephine att vara klar våren 2024.
Green Flight Academy har nu gjort sin tredje intagning sedan starten. Nästa kommer under maj. Vid sidan av den har också ett antal utbildat sig där för att få PPL (Privat pilot license), det vill säga privatflygcertifikat.
– De har gjort teorin på distans, men flygningen sker här, berättar platschefen Cecilia Holmlund.
Under maj kommer nästa intagningsomgång att ske på Green Flight Academy.
– Vi har fått stor uppmärksamhet av branschen. Världsmedia, som CNN och BBC, har berättat om oss, säger Cecilia Holmlund.
För framtiden arbetar Green Flight Academy bland annat för att också kunna vara en del av Yrkeshögskolan.
– Vi jobbar på att få igenom ett YH-program. Det är en ganska omfattande process och kan bli aktuellt först 2024, förklarar Cecilia Holmlund.