Stjärnkrogar är det folkliga begreppet för de krogar som får minst en stjärna i den klassiska restaurangguiden Guide Michelin. I dag handlar det om 19 stycken i Sverige.
– Min målbild vid starten var en premiumprodukt inom sprit/gin. Vi har haft stjärnrestaurangerna som vi har jobbat med som målgrupp och inte så mycket privatmarknaden. Nu har vi bestämt att vi ska blir mer tillgängliga för privatkunder, berättar Jón Óskar Arnason då Norran möter honom och delägaren Jakob Nylund som med sin marknadsföringskunskap har byggt upp Ógins varumärke och dessutom tagit de lokala präglade produktbilderna.
– Det första målet vi hade var att ta fram ett varumärke och en logotype, berättar Jón Óskar Arnason.
Det landade i Ógin, som också återkopplar till Arnasons isländska rötter.
Duon konstaterar att kompromisslöshet har varit ett ledord på företagets resa.
– En sådan sak är att vi ville ha minimalt med etiketter på flaskan. Vi ville bygga upp en siluett som är lätt att känna igen, berättar Jakob Nylund.
2017 kom inspirationen för Jón Óskar Arnason till starten av det som nu är Ógin Distillery vid ett besök på ett litet destilleri på skotska ön Isle of Jura.
2018 inleddes arbetet på hemmaplan, att bygga upp ett hantverksdestilleri i Boviken i Skellefteå, där företaget, som tog fart 2020, fortfarande verkar.
Jón Óskar Arnason sökte smakerna i närområdet och gjorde fler än 150 singeldestilleringar med bara en råvara för att öka kunskapen och se vad som var möjligt smakmässigt. Tester gjordes med smaksättare som gick att hitta nära Boviken, till exempel rönnbärsskott, lingon, hjortron, åkerbär och granskott.
– Målet är att gestalta vad naturen ger oss varje år.
I dag ingår mellan 15 och 25 olika smaksättare hämtade i naturen i produkterna. Basen består av norrländska enbär, färsk pors, älgört, fjällkvanne och färska blad av vinbär och koriander. Men har inte tagit slut där.
– Jag utforskar hela tiden det som finns runt omkring till exempel när jag är i skogen. Då vi var i Kalifornien för några veckor sedan var det helt naturligt för mig att lukta och smaka på det som fanns där också.
Nu har Ógin-sortimentet kompletterats med ytterligare en lokal produkt, Ógin barley vodka, som också har sina tydliga rötter i det lokala.
– Den baseras på malt från Renbergsvattnets lantbruk, berättar Jón Óskar Arnason.
Vodkan fanns också med då Jón Óskar , Jakob och barchefen och märkesambassadören Anton Berg från Skellefteå åkte över för att sköta lyxbilsproducenten Koenigseggs vip-catering i samband med Monterey Car Week i Kalifornien i augusti. Koenigsegg Automotive är en svensk biltillverkare som tillverkar väldens snabbaste bil i serieproduktion. 400– 500 personer fanns på plats.
– Det är ett av Sveriges mest kända exportvarumärken. Vi jobbar med dem och deras kunder, säger Jón Óskar Arnason.
– Det är kul, för det visar att det är internationell klass på det vi gör. Det fanns de som var genuint intresserade av vad Ógin är och dess smak, fortsätter Jakob Nylund.
I dag har företaget tre delägare, Även entreprenörsprofilen Konrad Bergström som startat miljardvärderade bolagen Zound Industries och X Shore finns nu med på resan sedan sommaren 2022.
– Han har ett eget nätverk och stöder oss under brandbuildingen, berättarJón Óskar Arnason.
I dag är Arnason, Nylund och Bergström Ógin Destillery. De smaksättare som de inte plockar själva köps in lokalt och en person är knuten till bolaget för att buteljera.
– De här är en kul resa som precis har börjat, förklarar Jón Óskar Arnason som konstaterar att ett viktigt kvitto är att de som är delaktiga i barerna gillar Ógins produkter, vilket bland annat visat sig med sommarens gästspel med några av Sveriges främsta bartenders på Bryggargatan som nu resulterat i att restaurangens bar-meny nu uteslutande består av Ógin-produkter.
Ett annat är att Restaurant Frantzen, den enda som har tre stjärnor i Sverige, har valt att ta in dryckerna från Boviken.
Två av Ógin-produkterna kommer under senhösten att lanseras på Systembolagen lokalt, vilket blir premiär för direktförsäljning.
Nu blickar ägarna mot framtiden. Produktionen har ökat markant och tids nog räknar de med att lokalerna i Boviken blir för trånga.
– Vi tittar på vilka möjligheter vi har att kunna växa vidare, summerar Jón Óskar Arnason.