Hon tillträdde som vd för några veckor sedan. Hon har också gått in som delägare i bolaget. Norran träffar henne i lokalen på Hammarängen, där bolaget sålt bilar i decennier.
– Det är många överhängande beslut som är utanför våra händer. Jag ville ha en utmaning och det fick jag.
Johanna träffade Tobias Gustafsson för 13 år sedan. Tobias ville från början aldrig jobba i familjeföretaget men sen gick det några år och han köpte bolaget. Samtidigt drev Johanna företaget Norrlandstvätten. Hon hade vunnit ett delägande i bolaget genom entreprenörskolan No Plan B.
– Vi drev två olika företag och lovade att vi aldrig skulle jobba tillsammans, sedan blev jag gravid och klev ner från tvätteriet för att vara hemma med barnet. Sedan fick vi en till kort därpå.
Hon blev trots allt anställd i bolaget efter tiden med barnen. Med ett stort ansvar för barnen och många dagar hemma ville hon inte vara anställd någon annanstans. Men sedan kom separationen.
– Då bestämde jag mig för att säga upp mig och söka andra jobb. Men efter varje arbetsintervju kände jag bara att jag ville tillbaka.
Du ville egentligen inte bli företagare igen?
– Jag hade lovat mig själv men insåg till slut att det är det som får mig att må bra, jag behöver utmaningen och känna att jag gör skillnad.
Hur är du och ditt ex på jobbet?
– Vi är varandras motsatser, Tobias är mycket intresserad av teknik medan jag är fokuserar på människor. Vi kompletterar varandra jättebra. Jag älskar bilen men inte själva tekniken.
Hon beskriver separationen som det bästa beslutet som de har tagit.
– Vi är bästa vänner. Vi drivs av samma saker, köra bil, ledarskap och driva företag. Det är bara det att vi fungerar bättre som kompisar. Mitt ex är min förebild i allt som gäller företagande. Vi gör detta tillsammans för att vi vill kunna lämna något till våra barn. Vi tänker långsiktigt och hållbart.
Gustafssons Bil har mött många utmaningar på senare år. Först coronapandemin, sedan kriget i Ukraina – och komponentbristen som följt.
– Vi fick inte reservdelar och bilar tillverkades inte som de skulle. Sedan fattades beslut om att elbilsstödet skulle dras in. Det har inte bara varit lätt de senaste åren och har påverkat företagets resultat.
Branschen har också drabbats av kompetensbrist.
– Man behöver idag vara mer än en mekaniker och hela tiden uppdatera sig om tekniken. Vi tappade personal till Northvolt men de har kommit tillbaka nu. Personalen är anledningen till att jag tycker att det här är roligt. Vi är ganska jäkla bra, men vi är för dåliga på att säga det, skrattar Johanna.
Med den nya vd-rollen följer nya ansvarsområden – men Johanna har bestämt sig för en sak.
– Barnen går först. Jag kommer inte att göra på samma sätt som tidigare. Jag vill göre det med balans, mår familjen bra så mår jag bra. Då gör jag även bättre ifrån mig på jobbet. Jag är hård med att hålla mina tider.