It-expert på besök i Skellefteå: Varnar för digital segregation

Innovators Club hade bjudit in Scandics it-chef Ann Hellenius för en lunchföreläsning på The Great Northern i Skellefteå om digital transformation. Hon varnar för en segregation mellan de som hänger med i den nya digitala eran och de som inte gör det.

– De företag som knäcker koden med förändrade beteenden är de som kommer att lyckas bäst med digitaliseringen, konstaterar Ann Hellenius.

– De företag som knäcker koden med förändrade beteenden är de som kommer att lyckas bäst med digitaliseringen, konstaterar Ann Hellenius.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2018-11-26 11:48
undefined
– De företag som knäcker koden med förändrade beteenden är de som kommer att lyckas bäst med digitaliseringen, konstaterar Ann Hellenius.

– 1,1 miljoner svenskar använder inte internet dagligen och 600 000 har inte använt internet det senaste kvartalet. Den digitala transformationen av samhället går inte lika fort som vi tror. Biblioteken spelar en viktig roll för att minska dessa klyftor, säger Ann Hellenius.

Hon konstaterar att digital kompetens är ett nyckelområde och att det inte bara är skolan som kan bidra till att flera får tillgång till den kunskapen. Ann Hellenius lovordar den tidigare regeringens förslag i budgetpropositionen om att Kungliga biblioteket får 25 miljoner kronor under tre år för att stötta spridandet av digital kompetens. Detta innebär att regional biblioteksverksamhet ska utbildas och sedan utbilda, så att alla kommunala bibliotek får kompetens i hur man skapar digital delaktighet.

– Detta är en mycket viktig demokratifråga, betonar hon.

Ann Hellenius har arbetat med digitalisering och ledarskap sedan 1998, i både privat och offentlig sektor. Som digital strateg har hon byggt upp sitt eget konsultbolag och som it-chef drivit Stockholm stads prisade arbete för att skapa en smart stad. 2016 utsågs hon till European CIO (it-chef). Innan hon började sitt jobb för Scandic-koncernen var Ann Hellenius it-chef för Bankgirot. Hon sitter också med i regeringens digitaliseringsråd.

Ann Hellenius menar att digitalisering i första hand handlar om förändrade beteenden.

– De företag som knäcker koden med förändrade beteenden är de som kommer att lyckas bäst med digitaliseringen, konstaterar hon.

Hon har sett att många förståsigpåare verkar tvärsäkra om hur den digitala utvecklingen kommer att se ut.

– Min inställning är att man måste vara ödmjuk kring detta.

undefined
Ann Hellenius berättar om prognoser som visar att år 2020 kommer 88 procent av all data att finnas i molnet

Ann Hellenius berättar om prognoser som visar att år 2020 kommer 88 procent av all data att finnas i molnet, att det till år 2020 kommer att ha investerats för drygt 600 miljarder kronor i big data, att det 2017 fanns 90 miljoner användare av virtual reality – VR och att det år 2025 kommer att finnas 75 miljarder IoT-enheter, maskiner som kommunicerar med varandra.

AI- artificiell intelligensm är ett begrepp som är i ropet.

– Inom detta område ligger Sverige tyvärr inte bra till. Bara fyra procent av europeiska startups inom AI håller till i Norden och merparten av dem finns i Finland, avslutar Ann Hellenius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!