Invigningen av Sara Kulturhus nådde miljonpublik

Före och efter invigningen av Sara Kulturhus fick Skellefteå 805 omnämnanden i redaktionella media, etermedia eller social media med en totalräckvidd på 360 miljoner människor på 1,5 månad.

Kronprinsessan Victoria på besök på Sara kulturhus i Skellefteå i höstas tillsammans med kommundirektören Kristina Sundin Jonsson och kommunalrådet Lorents Burman.

Kronprinsessan Victoria på besök på Sara kulturhus i Skellefteå i höstas tillsammans med kommundirektören Kristina Sundin Jonsson och kommunalrådet Lorents Burman.

Foto: Jeanette Lövgren

Skellefteå2022-03-29 08:00

Skellefteföretaget Henson har analyserat mediebevakningen i samband med öppnandet av Sara Kulturhus den 8 september. Analysen täcker perioden från 15 augusti till 30 september 2021.

20 procent var internationell press av 336 artiklar och 21 procent stod nationell eller internationell branschpress för.

Artiklar publicerades i stora internationella tidningar. Spanien, Frankrike och Ryssland genererade allra störst potentiell räckvidd, det vill säga antal potentiella läsare som artiklarna har haft. De tre toppartiklarna sett till räckvidd stod tillsammans för cirka 22 procent av den total räckvidden för samtliga publicerade artiklar.

”Att tolka av exponeringens toppartiklar har invigningen av Sara kulturhus lockat stort intresse och genererat stort socialt eko, inte bara i svenska medier utan även internationellt. Det stora antalet delningar i Frankrike indikerar ett särskilt stort allmänintresse för Sara kulturhus i Centraleuropa.”, skriver Henson.

Tonen på artiklarna har också utvärderats. 19 procent var positiva och två procent negativa, vilket ger ett så kallat tonalitetsvärde på plus 17 procent, ”vilket innebär att en övervägande del av exponering var av positiv karaktär i jämförelse med negativ. ”

Sara kulturhus omnämndes i totalt 327 inlägg på sociala medier mellan under samma period. Inläggen uppnådde en total räckvidd på cirka 4,5 miljoner personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!