Once Upons affärsidé bygger på en app där privatpersoner på ett enkelt sätt, direkt i mobilen och lite i taget, kan bygga en fotobok av sina egna bilder för att sedan beställa hem boken i fysisk form.
– Vi har fått en fantastisk start – inte minst i Tyskland där vi redan har tusentals användare. Nu kommer vi att köra ännu hårdare. Tanken är att erövra fotoboksmarknaden i Europa och bli den självklara plattformen för minnen, berättar Lina Andersson, vd och grundare i ett pressmeddelande.
I juni 2017 lanserades appen Once Upon och från den dagen har intresset varit stort.
– Det är en jättespännande tid vi går in i där mycket händer på den digitala marknaden och där utrymmet för nytänkande är stort. Vi tror att den här produkten har en jättepotential på marknaden då den fyller ett hål som finns, kommenterar Lena Fridlund Forsgren, Investment Manager på Partnerinvest.
Investeringen betyder bland annat att Once Upon flyttar från födelseplatsen North Kingdom – till en ny lokal bara drygt 100 meter bort.
– Det känns tryggt att ha dem så nära. Nu står vi på egna ben och det känns superroligt. Once Upon är bara i sin linda än och vi har massor av planer på hur vi ska utveckla appen framöver för att bli ännu mer unika än vad vi redan är, säger Lina Andersson..
David Eriksson, grundare på North Kingdom, välkomnar de nya investerarna. Han berättar att varit väldigt inspirerande att vara med på den här resan.
– North Kingdom har under alla år skapat för andra men med Once Upon har vi för första gången varit med och förverkligat en idé som kläcktes innanför våra väggar. Med det här kapitalet tar Once Upon nästa steg och kan växla upp inom alla områden. Vi tror verkligen på teamet bakom och är övertygade att de kommer få bolaget att växa, avslutar han.