Höstens vindar blåser och för många är projektens tid förbi. För bygglovshandläggarna vid Skellefteå kommun brukar arbetsbelastningen också minska efter semestern. Upptrappningen väntas till våren och innan dess vill de ha hunnit längre med sitt nya system.
– Vi måste hänga med i utvecklingen vi också. Man ska kunna söka bygglov helt digitalt på hemsidan, hitta exempelritningar och annat som gör det enklare. Sedan ska man också kunna följa sitt ärende på ett annat sätt, berättar Robert Nyman.
När en ansökan har kommit in ska den sökande exempelvis meddelas när ärendehanteringen har kommit igång, eller om ytterligare handlingar behöver skickas in. Enligt handläggaren Mikael Lindberg är det inte ovanligt att underlaget behöver kompletteras.
– Det är en av de största tidsbovarna, att vi inte får in rätt ritningsunderlag, säger han.
Det nya systemet ska förhoppningsvis underlätta ärendehanteringen för alla inblandade, även göra processen snabbare. Robert Nyman framhåller samtidigt hur effektivt arbetet redan är i Skellefteå jämfört med andra kommuner.
– Man kan säga att vi ligger i framkant, både i handläggningstider och på andra sätt, säger han.
En del av framgången tros bottna i de regelbundna mötena på avdelningen. Då brukar alla inkomna ansökningar gås igenom på bred front, innan den enskilde handläggaren tar sig an ett ärende. Det ska både leda till samstämmighet och en mer jämlik behandling av ansökningarna.
– Annars blir vissa handläggare mer populära än andra. Så är det nog i de flesta kommuner, men då kan bedömningen bli spretande och det är vi inte intresserade av här. Det här är dessutom en trygghet för oss handläggare, då vi alla kan stå bakom ett beslut, säger Robert Nyman.
Varför kan då bygglovsärenden hanteras så olika? Mikael Lindberg förklarar att den övergripande lagstiftningen (plan- och bygglagen) är en ramlag. PBL innehåller med andra ord helhetsprinciper och grundläggande värderingar, men hur de ska efterlevas kan tolkas på lite olika sätt.
– Men det finns inte hur mycket spelutrymme som helst, berättar Mikael Lindberg.
Invecklade regler
När det kommer till bygglov är det inte helt enkelt att hålla koll på vad som gäller. Reglerna varierar beroende på projektets storlek och var det planeras. En tumregel är att kraven blir strängare ju mer tätbebyggt ett område är.
I de centrala, detaljplanerade delarna är bygglov ofta ett måste. Nästa fråga är om bygget planeras inom eller utanför det som klassas som sammanhållen bebyggelse.
– Det är som tre steg. Ju längre ut man kommer desto mindre är chansen att området är planlagt eller inom sammanhållen bebyggelse, säger Mikael Lindberg.
För ägare av skogs- och jordbruksfastigheter gäller andra regler för ekonomibyggnader. Byggnaden ska vara knuten till näringsverksamheten som bedrivs, som ett traktorgarage eller en redskapsbod. Då kräver den inget bygglov.
– En del tror att man får bygga vad man vill på sådana fastigheter, men det är samma byggregler med undantag för det här med ekonomibyggnaden, berättar handläggaren Emma Karlsson.
Ett stall skulle med största sannolikhet inte räknas som ekonomibyggnad, då hästar sällan används i jordbruket längre.
– Det är också viktigt att veta att hela byggnaden ska vara avsedd för näringen. Om du bygger en ekonomibyggnad för skogsmaskiner men har en liten del som du använder som personbilsgarage, då krävs ett bygglov för hela byggnaden, säger Mikael Lindberg.
Speciallösningar
Sedan 2014 får attefallshus upprättas utan bygglov, men byggåtgärden behöver fortfarande föranmälas. Huset får max vara 25 kvadratmeter stort och ha en höjd på fyra meter i nock.
– Ändå finns det vissa byggföretag som gör dem 25,5 kvadratmeter stora, fastän de vet vilka regler som finns. Då måste vi säga nej, hur dumt det än låter, berättar Robert Nyman.
Den som får ett attefallshus levererat kan såklart själv kontrollera att dimensionerna stämmer.
En del har provat ställa sitt byggprojekt på hjul. Det finns en missuppfattning om att det skulle kringgå bygglovsplikten, men hjulen har ingen påverkan i sig. Enligt PBL är en byggnad en varaktig konstruktion och det kan även omfatta en husvagn om den står på samma plats nog länge.
Andra har provat bygga ovanpå flottar.
– Då måste vi definiera vad du har gjort. Är den förankrad eller rörlig? Har den motor eller åror? Är det en husbåt eller en byggnad? En flotte med en bastu räknas ofta som en byggnad om den ska förankras på något sätt, säger Mikael Lindberg.
Finns till hands
Handläggarna vid Skellefteå kommun är väl medvetna om hur invecklat det är. En stående uppmaning är därför att ta reda på vad som gäller innan byggprojektet påbörjas.
– Det går alltid att ringa och vi har öppet hus varje onsdagseftermiddag. Man kan komma in med frågor då eller så kan man boka en tid, säger Emma Karlsson.
Verksamhetschef Robert Nyman understryker vikten av att det blir rätt. Han berättar om fall där personer ansökt om bygglov och sedan inte levererat allt underlag som behövts. Sådana regler tummas det aldrig på.
– Allt det här är juridik och då finns det inga mjuka parametrar. Det är ingen jätteenkel resa du gör, men vi försöker underlätta den så mycket som möjligt utifrån de regler som finns.
Om en ansökan strular försöker handläggarna också hjälpa den sökande komma runt problemet.
– Då kan vi ge exempel som ”om du flyttar det här så behövs inte det här”. Den personliga kontakten är väldigt viktigt. Sedan vill vi också att kommunen ska utvecklas, så det är väldigt sällan som vi säger nej, berättar Robert Nyman.