– Lokalproducerat kött är helt klart populärt. Cirka 90 procent att köttet vi säljer kommer från Nyhléns Hugonsons, säger hon.
Hon berättar att kunderna gillade Burträsk-köttet, trots att det var lite dyrare och att det hade en egen plats där det marknadsfördes.
– Enda problemet var att de hade lite svårt att hålla leveransen på köttet, säger hon.
Jämn leverans får man däremot från Norrbotten, men generellt är det svårt att möta marknadens behov av fläskfilé.
Det är trist att det inte har fungerat eftersom konsumenterna vill ha lokalproducerat.
Coops eget varumärke och utländskt kött säljs i regel som kampanjer.
Ja, hur är intresset för det utländska billigare köttet?
– Nog styr priset också när det är extrapris på oxfilé från Nya Zeeland eller Brasilien. Då talar plånboken, säger hon.
Vill stötta
Åke Persson, handlare vid Ica Maxi i Skellefteå, bekräftar att intresset är ”jättestort” för det lokala.
– Vi stöttade även den satsning som gjordes i Burträsk. Det är trist att det inte har fungerat eftersom konsumenterna vill ha lokalproducerat och det gäller inte bara kött utan även potatis, kryddor, bröd och ägg.
Enligt honom kommer fem till tio procent av köttet hos dem från Nyhléns Hugonsons, resten är svenskt. De marknadsför inte det utländska köttet och han tror att försäljningen har gått ned på riksnivå.
– Köttet från Burträsk var ett bra tillskott för oss. Det slaktades också på gammeldags sätt vilket var trevligt. Hoppas verkligen de kommer igång igen. Vi stöttar dem gärna, säger han.